1.12.2016
ID: 3536upozornenie pre užívateľov

Kniha jázd, áno alebo nie?

Podnikatelia majú možnosť rozhodnúť sa, či si náklady na nákup pohonných látok (ďalej len „PHL“) zahrnú do daňových výdavkov formou i) tzv. paušálnych výdavkov, ii) na základe dokladov o nákupe pohonných látok najviac do výšky vykázanej z prístrojov satelitného systému sledovania prevádzky polohy, kedy sa nevyžaduje vedenie knihy jázd alebo iii) klasickým spôsobom na základe spotreby uvedenej v technickom preukaze, resp. osvedčení o evidencii, kedy sa evidovanie jázd vyžaduje.

 
 Dvořák Hager Partners SK
 
Výhody a nevýhody

V prípade, ak si daňovník náklady za nákup PHL účtuje ako daňový výdavok na základe spotreby uvedenej v technickom preukaze resp. osvedčení o evidencii, je potrebné, aby viedol podrobnú evidenciu o jazdách, tzv. knihu jázd. Aby sa tejto nadbytočnej administratívnej záťaži vyhol, má možnosť uplatňovať si daňové výdavky formou paušálnych výdavkov alebo na základe dokladov o nákupe pohonných látok najviac do výšky vykázanej z prístrojov satelitného systému sledovania prevádzky polohy. V týchto dvoch prípadoch nevzniká povinnosť viesť knihu jázd. Preukázanie nákupu PHL dokladom o nákupe je však potrebné preukázať pri všetkých troch formách uplatňovania si daňových výdavkov.

Pri uplatňovaní si nákladov na spotrebované PHL v rámci daňových výdavkov podľa cien platných v čase ich nákupu prepočítané podľa spotreby uvedenej v technickom preukaze, resp. osvedčení o evidencii často nastáva problém v momente, keď sa spotreba uvedená v osvedčení o evidencii príp. v technickom preukaze nezhoduje so skutočnou spotrebou vozidla. V takomto prípade je potrebné si nechať vystaviť autorizovanou osobou doklad o skutočnej spotrebe PHL. Na preukázanie skutočnej spotreby je tiež možné vychádzať z dokladov výrobcu resp. predajcu, ktoré obsahujú doplňujúce údaje ohľadom inej spotreby PHL ako tej, ktorá je uvedená v technickom preukaze. Tento problém nastáva pomerne často, preto aby bolo možné si uplatniť náklady na spotrebované PHL plnohodnotne, vzniknú daňovníkovi ďalšie, aj keď jednorazové, náklady na vystavenie si tohto potvrdenia.

Aj keď v súčasnosti narastá záujem vybaviť firemné vozidlá jednotkou satelitného sledovania pohybu vozidla (ďalej len „GPS“), nie všetky majú tento systém zabudovaný. Pri používaní GPS daňovník nemusí prepočítavať spotrebu podľa osvedčenia príp. podľa technického preukazu, pretože GPS nahrádza evidenciu jázd.

Aj tí, ktorí nemajú svoje vozidlo vybavené GPS majú možnosť sa oslobodiť od vedenia knihy jázd a to tak, že si budú uplatňovať náklady na spotrebované PHL ako daňový výdavok formou paušálnych výdavkov.

Paušálne uplatňovanie daňových výdavkov

Ustanovenie § 19 ods. 2 písm. l) bod 3 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (ďalej len „Zákon o dani z príjmov“) dáva možnosť, aby si podnikatelia uplatnili daňové výdavky za nákup PHL vo forme paušálnych výdavkov. Podnikateľ si v takom prípade môže uplatniť náklady vynaložené na nákup PHL až do výšky 80% z celkového preukázateľného nákupu PHL za príslušné zdaňovacie obdobie primeraného počtu najazdených kilometrov podľa stavu tachometra na začiatku a na konci zdaňovacieho obdobia pre každé motorové vozidlo samostatne.

Aby mohol daňovník využívať túto formu uplatňovania daňových výdavkov nie je potrebná žiadna registrácia na daňovom úrade. Stačí, aby si spôsob uplatňovania daňových výdavkov upravil vo svojom vnútornom predpise (nie je potrebné vyhotovovať písomný vnútorný predpis). Následne si daňovník automaticky môže 80% z celkového preukázateľného nákupu PHL zahrnúť do daňových výdavkov.

Počas jedného zdaňovacieho obdobia nie je možné kombinovať spôsoby uplatňovania daňových výdavkov. Buď sa podnikateľ rozhodne, že si počas daného zdaňovacieho obdobia bude uplatňovať paušálne výdavky alebo bude počas celého zdaňovacieho obdobia viesť knihu jázd, prípadne si náklady uplatní na základe dokladov o nákupe pohonných látok najviac do výšky vykázanej GPS. V ďalšom zdaňovacom období si už môže zas zvoliť iný spôsob uplatňovania daňových výdavkov.

Kto si môže paušálne uplatňovať daňové výdavky?

Paušálne uplatňovanie daňových výdavkov za nákup PHL sa vzťahuje na všetky druhy motorových vozidiel, t.j. osobné aj nákladné vozidlá. Podmienkou je, že sú tieto motorové vozidlá určené na dosiahnutie, udržanie a zabezpečenie príjmov a sú zahrnuté do obchodného majetku podnikateľa. Tento spôsob uplatňovania daňových výdavkov sa okrem toho vzťahuje aj na prenajaté a požičané vozidlá, pokiaľ slúžia na vyššie uvedený účel.

V prípade, že zamestnanec využíva súkromné motorové vozidlo na služobné účely, nie je možné uplatniť si daňové výdavky paušálne, pretože motorové vozidlo nie je zahrnuté do obchodného majetku podnikateľa.

Služobný vs. súkromný účel

V prípade, že je služobné vozidlo využívané aj na súkromné účely treba dbať na to, že po správnosti sa majú výdavky na nákup PHL uplatniť v takej výške, v akom pomere je motorové vozidlo využívané na podnikanie a na súkromné účely, a to maximálne do výšky 80% z celkového preukázateľného nákupu PHL. Ak teda podnikateľ využíva motorové vozidlo v pomere 60% na služobné účely a 40% na súkromné účely, mal by si potom výdavky na spotrebované PHL uplatniť len vo výške 60%.

Otázkou je kontrola dodržiavania tejto povinnosti. Ak bolo zamestnancovi pridelené služobné vozidlo, ktoré smie používať aj na súkromné účely, nie je  jednoduché preukázať, v akom pomere bolo toto vozidlo využívané na služobné a súkromné účely.

V ideálnom prípade by si mal podnikateľ vo svojom vnútornom predpise upraviť v akom pomere bude vozidlo využívané na služobné a súkromné účely. Náklady na spotrebované PHL má následne uplatňovať v rozsahu uvedenom v tomto internom predpise. Interný predpis by bol v prípadne daňovej kontroly dostačujúcim podkladom pre odôvodnenie rozsahu uplatňovaných nákladov na spotrebované PHL ako daňových výdavkov.

V zmysle Zákona o dani z príjmov je možné náklady na spotrebované PHL uplatniť vo forme paušálnych výdavkov do výšky 80% z celkového preukázateľného nákupu PHL za príslušné zdaňovacie obdobie primeraného počtu najazdených kilometrov podľa stavu tachometra na začiatku a na konci príslušného zdaňovacieho obdobia.

Zákon bližšie nedefinuje pojem primeraný počet najazdených kilometrov. Tento pojem naznačuje to, že počet najazdených kilometrov má byť primeraný vo vzťahu k podnikateľskej činnosti podnikateľa a zároveň primeraný vo vzťahu k spotrebe, ktorá bola vykázaná v minulých zdaňovacích obdobiach.

V prípade, ak by sa správcovi dane výška uplatnených nákladov v tejto súvislosti nezdala správna, má možnosť výšku uplatnených výdavkov preveriť.


Mgr. Natália Jánošková,
advokátsky koncipient


Dvořák Hager & Partners, advokátska kancelária, s.r.o.

Cintorínska ul. 3/a
811 08  Bratislava

Tel.: +421 2 32 78 64 - 11
Fax: +421 2 32 78 64 - 41
e-mail: bratislava@dhplegal.com


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk