Poslať článok e-mailom

E-mail príjemcu:*
Vaše meno:*
E-mail odosielateľa:*
*) povinné položky
10.2.2014
ID: 1472upozornenie pre užívateľov

Vynútiteľné práva cestujúcich v leteckej doprave

Väčšia pravdepodobnosť odškodnenia cestujúcich, ktorých let má meškanie a ktorí uviazli na letisku, a jasnejšie pravidlá vybavovania sťažností klientov. Aj to by mala priniesť nová legislatíva, ktorú v prvom čítaní schválil Európsky parlament.

Podľa navrhovaných pravidiel by mali letecké spoločnosti vyčleniť na každom nimi využívanom letisku kontaktnú osobu, ktorá bude cestujúcich informovať o ich právach a postupoch podávania sťažností, poskytovať im pomoc, napríklad v súvislosti s presmerovaním ich letu, a vyplácať náhrady. Mala by tiež prijímať sťažnosti klientov, a to aj v súvislosti so stratenou alebo poškodenou batožinou.

Zmena letového poriadku

V prípade meškania letu by mal letecký dopravca povinnosť informovať klienta do 30 minút po pôvodne plánovanom čase odletu o tom, či mu zabezpečí prepravu v rámci vlastných služieb.

Cestujúcim s obojsmernou letenkou by nemal byť odmietnutý nástup na spiatočnú cestu ani v prípade, že nevyužijú cestu tam.

Batožina

Cestujúci by mali byť informovaní o maximálnej povolenej prepravovanej batožine už na začiatku rezervačného procesu. Zároveň by im malo byť umožnené zobrať si na palubu lietadla nad rámec povolenej príručnej batožiny a bez akéhokoľvek doplatku kabát, kabelku a jednu štandardizovanú tašku s nákupmi z letiska.

Sťažnosti

Pokiaľ by letecká spoločnosť nezareagovala na sťažnosť v rámci dvoch mesiacov od momentu jej podania, bolo by to považované za uznanie nároku cestujúceho. Ak by sa dopravca odvolal na mimoriadne okolnosti, pri ktorých letecké spoločnosti nie sú povinné uhradiť kompenzáciu, cestujúcemu by musel poskytnúť podrobné písomné vysvetlenie. Navrhované pravidlá obsahujú úplný zoznam takýchto okolností, medzi ktoré patrí napríklad poškodenie lietadla spôsobené nárazom vtákov, politické nepokoje alebo nepredvídateľné pracovné spory na strane leteckého prepravcu alebo poskytovateľov súvisiacich služieb.

V prípade dlhotrvajúcich mimoriadnych okolností, akou bolo napríklad rozšírenie oblaku sopečného popola nad Európou v roku 2010, by bola zodpovednosť dopravcov platiť za ubytovanie cestujúcich obmedzená na päť dní.

Úpadky

Parlament v rámci navrhovaných pravidiel presadzuje požiadavku na vytvorenie záručného fondu alebo systému povinného poistenia, ktorý by umožnil repatriáciu cestujúcich v prípade úpadku leteckej spoločnosti.

Lepšia vynútiteľnosť

Vnútroštátne orgány by mali disponovať dostatočnými právomocami na účinné ukladanie sankcií leteckým spoločnostiam, ktoré porušia práva cestujúcich. Zároveň by mali posudzovať, do akej miery pomáhajú cestujúcim v prípade meškania alebo zrušenia letov.


Zdroj: EP


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk