Sprísnenie regulácie agentúr dočasného zamestnávania

Národná rada SR nedávno v prvom čítaní schválila návrh novely zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti[1] („Zákon“), ktorá prináša viaceré významné zmeny v oblasti agentúr dočasného zamestnávania („Novela“). Cieľom pripravovanej Novely je reagovať na aktuálne praktické problémy a sprísniť podmienky pre získanie a udržanie povolenia na činnosť agentúry dočasného zamestnávania („ADZ“). Zmeny sa dotknú tak novozaložených ADZ, ako aj existujúcich ADZ (najmä podmienok ich licencovania a dohľadu nad ich činnosťou). Novela má nadobudnúť účinnosť 1. septembra 2025, avšak nie je vylúčené, že počas legislatívneho procesu ešte dôjde k úpravám jej znenia.
Sprísnené podmienky pre získanie povolenia
Jednou z kľúčových zmien je zavedenie podmienky dôveryhodnosti žiadateľa o povolenie ADZ. Podľa Novely musí byť žiadateľ (či už fyzická alebo právnická osoba) dôveryhodný a u právnickej osoby sa pritom vyžaduje, aby podmienku dôveryhodnosti spĺňal aj jej štatutárny orgán.
Zákon zároveň vymedzuje, kedy sa osoba považuje za nedôveryhodnú. Nedôveryhodným bude žiadateľ, ak mu v posledných troch rokoch bolo zrušené povolenie na ADZ, alebo ak sa posudzuje dôveryhodnosť štatutára, tak nedôveryhodným bude aj vtedy, ak v posledných troch rokoch vykonával funkciu štatutára v inej ADZ v čase, keď jej bolo odňaté povolenie. Podstatnou informáciou v tejto súvislosti je, že táto podmienka sa nebude uplatňovať retrospektívne, čiže ak bolo zrušené povolenie ADZ pred účinnosťou Novely, tak takýto subjekt sa nebude považovať na nedôveryhodný.
Cieľom zákonodarcu je zrejme zabrániť tomu, aby podnikatelia, ktorým bolo v minulosti zrušené povolenie ADZ jednoducho založili novú spoločnosť a opätovne podnikali v sektore dočasného zamestnávania. Táto snaha by bola pochopiteľná, pokiaľ by Novela odstraňovala praktické problémy vyplývajúce z neprimeranej prísnosti Zákona, kedy regulátor podľa doslovného výkladu Zákona musí ADZ zrušiť povolenie aj pre porušenie zákona, ktoré je v zásade banálne, ako napríklad omeškanie s predložením správy o činnosti ADZ, hoci aj o jeden deň[2].
Okrem vyššie uvedených osobných podmienok sa sprísnia aj materiálne a finančné podmienky pre získanie povolenia ADZ. Novela explicitne vyžaduje, aby žiadateľ o povolenie ADZ disponoval vlastnými alebo prenajatými priestormi, v ktorých bude činnosť ADZ vykonávať. V praxi teda už nebude postačovať mať „virtuálne“ sídlo.
Ďalšou zmenou je sprísnenie požiadavky na vlastné imanie ADZ. Už súčasné znenie Zákona vyžaduje, aby právnická osoba mala vlastné imanie aspoň 30 000 eur. Po novom sa však výslovne ustanovuje, že do tejto sumy sa nezapočítava hodnota základného imania. Prakticky to znamená, že ADZ bude musieť okrem základného imania disponovať aj ďalšími zdrojmi (napríklad nerozdeleným ziskom či ostatnými kapitálovými fondmi) v hodnote minimálne 30 000 eur. Pre začínajúce ADZ to síce môže predstavovať zvýšenú finančnú záťaž, na druhej strane to má zamedziť získaniu povolenia zo strany subjektov bez dostatočného kapitálového krytia.
Novela sa venuje aj úprave náležitostí žiadosti o vydanie povolenia pre ADZ. Rozširuje sa okruh údajov, ktoré musí žiadateľ predložiť, kedy napríklad po novom bude musieť žiadosť obsahovať vymedzenie okruhu zamestnaní, na ktoré chce ADZ prideľovať svojich zamestnancov, a to aspoň na úrovni štvormiestneho kódu štatistickej klasifikácie zamestnaní. Na druhej strane, z administratívnych povinností sa vypúšťa predkladanie dokladu o dosiahnutom vzdelaní žiadateľa (resp. fyzickej osoby konajúcej za právnickú osobu), ktoré sa ukázalo byť nadbytočné.
Povinnosti ADZ počas činnosti a dohľad
Výraznou zmenou je aj to, že podmienky, ktoré ADZ musí spĺňať pre získanie povolenia, bude musieť spĺňať aj počas celej doby platnosti tohto povolenia. Novela totiž dopĺňa do Zákona ustanovenie, podľa ktorého je ADZ povinná udržiavať splnenie vybraných podmienok (ako napríklad bezúhonnosť, neexistencia nedoplatkov na daniach či odvodoch, vlastníctvo či nájom priestorov, dostatočné vlastné imanie atď.) počas celej svojej činnosti. Inými slovami, nejde len o jednorazové preukázanie pri získaní povolenia – ADZ musí dbať na to, aby tieto kľúčové predpoklady plnila kontinuálne, inak jej hrozí sankcia v podobe pozastavenia alebo zrušenia povolenia či pokuty.
Táto povinnosť sa dotkne aj existujúcich ADZ, teda ADZ s povolením vydaným do 1.9.2025, teda do dňa navrhovanej účinnosti Novely. Týmto ADZ sa zavádza prechodné obdobie trvajúce do 30.11.2025 na dodatočné splnenie povinností, ktoré sú povinné spĺňať počas celej doby platnosti povolenia. Výnimkou je povinnosť disponovať vlastným imaním vo výške 30 000 eur, do ktorého sa však nezarátava základné imanie, ktorú sú existujúce ADZ povinné splniť ešte neskôr, a to až 1.1.2027. Dovtedy sa vo vzťahu existujúcim ADZ bude do minimálnej výšky vlastného imania zarátavať aj základné imanie.
Zavádzajú sa aj ďalšie nové povinnosti pre ADZ. Po prvé, ADZ musí zabezpečiť, aby jej štatutárnym orgánom (či členom) nebola osoba, ktorá je alebo sa stala nedôveryhodnou. Inak povedané, ak by napríklad do vedenia ADZ nastúpil človek, ktorý bol konateľom v spoločnosti s odňatým povolením ADZ pred rokom, porušilo by to podmienku dôveryhodnosti. Novela priamo ukladá ADZ povinnosť nestrpieť vo svojom vedení takúto osobu. Zároveň však Novela prakticky dáva 6 mesiacov na nápravu tohto nedostatku predtým ako Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny („Ústredie“) pristúpi k zrušeniu povolenia.
Ďalšou významnou novou povinnosťou je oznamovacia povinnosť ADZ voči Ústrediu. ADZ bude musieť písomne oznámiť Ústrediu každú zmenu skutočností, ktoré sú rozhodujúce pre posúdenie splnenia podmienok, ktoré je ADZ povinný spĺňať počas celej doby platnosti povolenia, a to do desiatich pracovných dní od kedy nastali. Prakticky pôjde napríklad o povinnosť informovať Ústredie o zmene štatutárneho orgánu, o zmene sídla/priestorov agentúry, o poklese vlastného imania pod stanovenú hranicu, prípadne o iných okolnostiach, ktoré boli podkladom pre vydanie povolenia. Pre ADZ to znamená zvýšenie ich administratívnej záťaže.
Novela súčasne upravuje kompetencie Ústredia voči ADZ. V platnom Zákone už existujú ustanovenia, ktoré umožňujú Ústrediu práce pozastaviť alebo zrušiť povolenie ADZ, ak poruší určité povinnosti. Po novom sa však výslovne stanovuje, že Ústredie môže povolenie pozastaviť alebo zrušiť aj bez podnetu tretích osôb, pokiaľ samo (napríklad kontrolnou činnosťou) zistí porušenie Zákona.
Záver
Pripravovaná Novela výrazne zasiahne oblasť agentúrneho zamestnávania. Sprísnia sa vstupné licenčné podmienky – ADZ budú musieť preukazovať nielen bezúhonnosť, ale aj dôveryhodnosť, mať reálne zázemie a stabilné financie. Zavedie sa tiež trvalý dohľad nad plnením týchto podmienok počas celej existencie ADZ, podporený oznamovacími povinnosťami a možnosťou pružnejšie zasiahnuť zo strany Ústredia v prípade porušení. Tieto opatrenia budú znamenať aj vyššie nároky na menšie agentúry, ktoré sa budú musieť prispôsobiť prísnejším kritériám a intenzívnejšiemu dohľadu.
Miroslav Ondáš,
advokát
Laura Ulmanová,
koncipientka
Hviezdoslavovo
námestie 25
811 02 Bratislava 1
Tel.: +421 232 335 333
Fax: +421 232 335 330
e-mail: office.sk@glatzova.com
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk