9.9.2025
ID: 6489upozornenie pre užívateľov

Súbeh rozhodnutí o povolení reštrukturalizačného konania a vyhlásení konkurzu v prípade toho istého dlžníka

56fe95049c31ee6901b66f257fcf806c/2 (1).jpg
Zdroj: shutterstock.com

Článok sa zaoberá praktickým prípadom, v ktorom došlo k súbehu dvoch insolvenčných konaní vedených voči tomu istému dlžníkovi – konania o vyhlásení konkurzu a konania o povolení reštrukturalizácie. Analyzuje procesný postup konkurzného súdu, poukazuje na hranice zásady prednosti reštrukturalizácie pred konkurzom podľa § 16 zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a rozoberá následné rozhodnutie odvolacieho súdu. Záverom sa článok venuje praktickým dôsledkom pre veriteľov, dlžníkov a insolvenčnú prax.

Právny rámec prednosti reštrukturalizácie

Právna úprava konkurzu a reštrukturalizácie podľa zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii („ZoKR“) vychádza z princípu, že reštrukturalizácia má prednosť pred konkurzom. Tento princíp je zakotvený v § 16 ods. 1 ZoKR a vyjadruje snahu zákonodarcu podporiť zachovanie podnikateľských aktivít dlžníka, pokiaľ je to možné, namiesto ich likvidácie konkurzom.

Princíp prednosti reštrukturalizácie však nemožno chápať absolútne. V praxi nastávajú situácie, v ktorých oneskorené alebo nepoctivé kroky dlžníka nemôžu zabrániť tomu, aby bol na jeho majetok vyhlásený konkurz. Predkladaný prípad je príkladom, kedy sa tieto dve konania dostali do priameho stretu a odvolací súd musel jasne stanoviť, ktoré riešenie úpadku má prednosť.

Časová os prípadu

Konkurzné konanie voči dlžníkovi bolo začaté na návrh veriteľa, ktorého zastupujeme, dňa 6. septembra 2024 na príslušnom súd. Dňa 9. septembra 2024, súd vyzval dlžníka, aby sa vyjadril k návrhu na vyhlásenie konkurzu. Dlžník na túto výzvu nereagoval, čo sa stalo predmetom pojednávania 22. októbra 2024. Na tomto pojednávaní súd konštatoval, že dlžník nepreukázal svoju platobnú schopnosť a že sú splnené všetky zákonné podmienky na vyhlásenie konkurzu podľa § 12 zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii („ZoKR“).

Počas pojednávania však došlo k neštandardnej situácii: právny zástupca dlžníka sa pokúsil „zobchodovať“ späťvzatie konkurzného návrhu výmenou za podanie návrhu na povolenie reštrukturalizácie, ktorá by umožnila vyššie uspokojenie veriteľa. Tento postup sme odmietli s odôvodnením, že reštrukturalizáciu nemožno zobchodovať a, že jej podanie musí byť riadne a zákonom predpísané. Následne právny zástupca dlžníka deklaroval, že podá návrh na povolenie reštrukturalizácie. Napriek tomu konkurzný súd uznesením zo dňa 28.10.2024 (zverejnené v OV dňa 04.11.2024) prerušil konanie podľa § 16 ods. 2 ZoKR a uložil dlžníkovi možnosť predložiť reštrukturalizačný posudok v lehote do 60 dní.

Dlžník podal reštrukturalizačnému súdu návrh na povolenie reštrukturalizácie dňa 30. decembra 2024. Tým že počas prerušenia konkurzného konania v lehote 60 dní reštrukturalizačný súd nerozhodol o začatí reštrukturalizačného konania, konkurzný súd dňa 7. januára 2025 vyhlásil konkurz na majetok dlžníka (účinok vyhlásenia konkurzu nastal od 15.01.2025).

Následne dňa 14. januára 2025 reštrukturalizačný súd vydal uznesenie o začatí reštrukturalizačného konania (účinok nastal od 22.01.2025). V tom čase už správca konkurznej podstaty vykonával prvotné úkony v konkurznom konaní, čo viedlo k súbehu týchto dvoch konaní. Následne dňa 24. februára 2025 reštrukturalizačný súd zastavil reštrukturalizačné konanie z dôvodu prebiehajúceho konkurzu. Dlžník podal odvolanie voči rozhodnutiu konkurzného súdu o vyhlásení konkurzu.

9. apríl 2025 – rozhodnutie odvolacieho súdu vo veci konkurzu

Odvolací súd potvrdil uznesenie konkurzného súdu o vyhlásení konkurzu na majetok dlžníka  Súd konštatoval, že 60-dňová lehota podľa § 16 ods. 2 ZoKR je zákonná, nemožno ju predĺžiť, boli splnené všetky náležitosti na vyhlásenie konkurzu. Tým bolo potvrdené, že v tomto prípade bola zásada prednosti reštrukturalizácie prelomená a konkurz získal prednosť.

Právna analýza

Prednosť reštrukturalizácie (§ 16 ZoKR)

Podľa § 16 ods. 1 ZoKR má reštrukturalizácia prednosť pred konkurzom. Ak je podaný návrh na povolenie reštrukturalizácie, súd prebiehajúce konkurzné konanie preruší. V prípade povolenia reštrukturalizácie súd prerušené konkurzné konanie bezodkladne uznesením zastaví.

Podľa § 16 ods. 2 ZoKR môže súd konkurzné konanie prerušiť na najviac 60 dní, ak dlžník preukáže, že ním poverený správca pripravuje reštrukturalizačný posudok.

V danom prípade však dlžník nepreukázal prípravu posudku – iba deklaroval úmysel podať návrh. Napriek tomu konkurzný súd konanie prerušil.

Povinnosť súdu po márnom uplynutí lehoty

Po márnom uplynutí 60 dní bol konkurzný súd povinný konať ďalej a vyhlásiť konkurz (§ 12 ZoKR), nakoľko v predmetnej lehote reštrukturalizačný súd nerozhodol o začatí reštrukturalizačného konania. Podanie návrhu na povolenie reštrukturalizácie, resp. predloženie reštrukturalizačného posudku v uvedenej lehote nie je dostatočné. Lehota 60 dní je lehotou zákonnou, čo znamená, že jej uplynutím pominuli dôvody „dočasného spočívania konkurzného konania“. Túto lehotu konkurzný súd nemôže predĺžiť.

Súbeh reštrukturalizácie a konkurzu

Vznikol formálny súbeh:

  • konkurz bol vyhlásený uznesením súdu dňa 7.1.2025 (účinok nastal dňa 15.01.2025),
  • reštrukturalizačné konanie bolo začaté uznesením súdu dňa 14.01.2025 (účinok nastal dňa 22.01.2025).

Takýto súbeh je procesne neprípustný, keďže vydané uznesenie o vyhlásení konkurz vylučuje reštrukturalizačné konanie, resp. reštrukturalizáciu.

Význam odvolacieho rozhodnutia

Odvolací súd jasne konštatoval, že prednosť reštrukturalizácie nemožno chápať absolútne. Prednosť má iba vtedy, ak je návrh na reštrukturalizáciu riadne podaný a rozhodnutie o začatí reštrukturalizačného konania súd vydá ešte pred vyhlásením rozhodnutím o vyhlásení konkurzu (t.j. pred uplynutím lehoty 60 dní počas, ktorého je konkurzné konanie prerušené).

Praktické dôsledky

  • Pre veriteľov – prípad ukazuje, že návrh na konkurz môže byť úspešný aj napriek pokusom dlžníka „vydierať“ reštrukturalizáciou na poslednú chvíľu.
  • Pre dlžníkov – reštrukturalizácia nie je obchodovateľný nástroj a musí byť pripravená s odbornou starostlivosťou. V opačnom prípade riskujú, že ich oneskorený návrh nebude mať účinok.
  • Pre prax – rozhodnutie odvolacieho súdu posilňuje právnu istotu a obmedzuje špekulatívne postupy dlžníkov.

V danom prípade došlo k prelomeniu zásady prednosti reštrukturalizácie pred konkurzom. Rozhodnutie odvolacieho súdu potvrdilo, že reštrukturalizácia má prednosť len, ak počas prerušeného konkurzného konania v lehote do 60 dní vydá reštrukturalizačný súd rozhodnutie o začatí reštrukturalizačného konania.

Na riešení prípadu sa pod vedením JUDr. Petra Vrábla podieľali aj kolegovia Mgr. Adam Masár a Mgr. Adam Nahalka, ktorí aktívne prispeli k príprave návrhov, procesnej stratégii a zastupovaniu veriteľa v konaniach.


Mgr. Adam Masár

Junior Associate


 
LEGATE, s.r.o.

Dvořákovo nábrežie 8/A
811 02 Bratislava

Tel: +421 262 527 561
E-mail: info@legate.sk

 

 

 


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk