Riešenie krízových situácií bánk: Rada a Parlament sa dohodli na posilnení rámca krízového riadenia EÚ

Rada a Európsky parlament dnes dosiahli politickú dohodu o zavedení reformovaného rámca krízového riadenia a ochrany vkladov (CMDI) pre banky v EÚ. Reformou sa zlepšuje proces riešenia krízových situácií malých a stredných bánk a poskytuje sa im prístup k záchranným sieťam financovaným odvetvím ako dodatočnému nástroju na financovanie riešenia krízových situácií. Dohoda predstavuje ďalší krok na ceste dobudovania bankovej únie EÚ.
Preklenutie medzery
Stručne povedané, dnešná dohoda uľahčí zlyhávajúcim bankám prístup k záchranným sieťam financovaným odvetvím – konkrétne k vnútroštátnym fondom na riešenie krízových situácií a v rámci bankovej únie k jednotnému fondu na riešenie krízových situácií (SRF) – na financovanie riešenia ich krízových situácií a prípadného odchodu z trhu.
Ide o použitie finančných prostriedkov na ochranu vkladov na „preklenutie medzery“, t. j. použitie takýchto prostriedkov na doplnenie vlastných rezerv zlyhávajúcej banky určených na absorpciu strát, ktoré pozostávajú z vlastných zdrojov a konvertibilných záväzkov (MREL) a ktorými sa zabezpečuje, že straty znášajú najprv akcionári a veritelia banky. Banky s nedostatočnou MREL v čase riešenia krízovej situácie sa preto môžu v krajnom prípade spoľahnúť na systém ochrany vkladov alebo fondy na riešenie krízových situácií (alebo jednotný fond na riešenie krízových situácií v bankovej únii) na financovanie riešenia svojich krízových situácií bez záchrany pomocou vnútorných zdrojov svojich vkladateľov.
V záujme zabezpečenia finančnej stability a zachovania trhovej disciplíny sa spoluzákonodarcovia dohodli, že prístup k týmto záchranným sieťam financovaným odvetvím bude podliehať prísnym zárukám, ktorými sa zabezpečí, aby MREL zostala hlavnou obrannou líniou a aby sa minimalizoval morálny hazard.
Posúdenie verejného záujmu
Postup riešenia krízovej situácie sa môže začať len vtedy, ak sa má za to, že je vo verejnom záujme. V rámci CMDI sa objasňuje, ako majú orgány pre riešenie krízových situácií posúdenie existujúceho verejného záujmu vykonávať. Rozširujú sa ním kritériá uprednostňujúce riešenie krízových situácií pred likvidáciou v prípadoch, keď je to lepšie pre finančnú stabilitu a ochranu vkladateľov. V dôsledku toho je pravdepodobnejšie, že banka získa kladné posúdenie verejného záujmu, ale zároveň sa zabezpečuje, aby základnou možnosťou pri riadení zlyhávajúcich bánk, najmä malých a stredných bánk, zostala vo väčšine prípadov likvidácia.
V novom právnom predpise sa stanovuje aj to, že pri posudzovaní narušenia reálnej ekonomiky by sa mal orgán pre riešenie krízových situácií zamerať na vnútroštátnu aj regionálnu úroveň a zohľadniť potenciálnu stopu niektorých malých a stredných bánk.
„Test najnižších nákladov“
V aktualizovaných právnych predpisoch sa stanovuje harmonizovaný prístup k vykonávaniu tzv. testu najnižších nákladov s cieľom určiť, či by banka mala byť schopná použiť zdroje systému ochrany vkladov namiesto iných opatrení, ako je likvidácia prostredníctvom konkurzného konania. Zabezpečí sa tým, aby žiadne použitie finančných prostriedkov systému ochrany vkladov nemohlo prekročiť sumu krytých vkladov v držbe príslušnej banky.
Hierarchia pohľadávok
V dohodnutom znení sa zachováva súčasné prednostné vyplatenie náhrad vkladateľom chráneným systémom ochrany vkladov v prvom rade a v druhom rade domácnostiam a vkladateľom – MSP, ktoré nie sú kryté systémom ochrany vkladov. Toto poradie prednosti posilní ochranu vkladateľov, pomôže zachovať dôveru v bankový systém a zároveň zabezpečí kontinuitu činností.
Zdroj: TS EU
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk