Deväť mesiacov po zverení právomoci v oblasti prejudiciálnych konaní Všeobecnému súdu Európskej únie vydal tento súd prvý rozsudok v prejudiciálnom konaní

Vnútroštátna právna úprava, ktorá stanovuje vznik daňovej povinnosti k spotrebnej dani na základe fiktívneho dodania tovaru podliehajúceho spotrebnej dani a uvedeného na falošných faktúrach, je nezlučiteľná s právom Únie
Všeobecnému súdu bola 1. októbra 2024 zverená právomoc v prejudiciálnom konaní v šiestich konkrétnych oblastiach2. K dnešnému dňu bolo na Všeobecný súd postúpených 55 prejudiciálnych vecí.
V tejto prvej prejudiciálnej veci, ktorú Všeobecný súd ukončil rozsudkom menej než deväť mesiacov po postúpení návrhu na začatie prejudiciálneho konania Súdnym dvorom, sa mu kladie otázka týkajúca sa výkladu niektorých ustanovení smernice o spotrebných daniach3.
Po finančnej kontrole chorvátske orgány zistili, že určitý podnikateľ neoprávnene odpočítal daň z pridanej hodnoty (DPH) na základe falošných faktúr týkajúcich sa dodania ropných výrobkov, ku ktorému v skutočnosti nikdy nedošlo.
Na základe vnútroštátnej právnej úpravy colná správa požadovala zaplatenie spotrebnej dane. Domnievala sa, že podnikateľ sa dopustil zneužitia práva pri obehu tovaru podliehajúceho spotrebnej dani.
Chorvátsky súd, na ktorý sa obrátil tento podnikateľ, chce vedieť, či je vnútroštátna právna úprava, ako ju vykladajú vnútroštátne orgány, ktorá stanovuje vznik daňovej povinnosti k spotrebnej dani na základe fiktívneho dodania tovaru podliehajúceho spotrebnej dani a uvedeného na falošných faktúrach, zlučiteľná s právom Únie.
Všeobecný súd vo svojom rozsudku odpovedá záporne. Uvádza najmä, že daňová povinnosť k spotrebnej dani vzniká v okamihu uvedenia tovaru do daňového voľného obehu, ktoré zodpovedá vyčerpávajúcemu zoznamu prípadov upravených smernicou. V prejednávanej veci však bola spotrebná daň uložená z dôvodu zneužitia práva zahŕňajúceho používanie falošných faktúr, hoci ropné výrobky neboli dodané, pričom táto situácia nepatrí medzi uvedené prípady. Okrem toho Všeobecný súd uviedol, že hoci majú členské štáty oprávnený záujem na prijatí vhodných opatrení na ochranu svojich finančných záujmov, nič to nemení na tom, že ich regulačná právomoc nemôže byť vykonávaná v rozpore s ustanoveniami smernice.
UPOZORNENIE: Návrh na začatie prejudiciálneho konania umožňuje súdom členských štátov v rámci sporu, ktorý rozhodujú, položiť Súdnemu dvoru Európskej únie otázky o výklade práva Únie alebo o platnosti aktu Únie. Všeobecný súd má právomoc rozhodovať o návrhoch na začatie prejudiciálneho konania, ktoré sa týkajú výlučne 1. spoločného systému dane z pridanej hodnoty (DPH); 2. spotrebných daní; 3. Colného kódexu; 4. colného zatriedenia tovaru podľa kombinovanej nomenklatúry; 5. náhrad a pomoci cestujúcim v prípade odmietnutia nástupu do lietadla alebo meškania alebo zrušenia dopravných služieb, alebo 6. systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov. Právomoc rozhodovať o všetkých ostatných návrhoch na začatie prejudiciálneho konania má Súdny dvor. Prejudiciálne rozhodnutia Všeobecného súdu môžu byť výnimočne preskúmané Súdnym dvorom na návrh prvého generálneho advokáta, ak existuje vážne nebezpečenstvo, že by bola ovplyvnená jednota alebo vnútorný súlad práva Únie. V prípade nepodania takéhoto návrhu do jedného mesiaca od rozhodnutia Všeobecného súdu toto rozhodnutie nadobúda právoplatnosť. Naopak, ak prvý generálny advokát navrhne opätovné preskúmanie, bude potrebné počkať na výsledok konania pred Súdnym dvorom, aby rozhodnutie Všeobecného súdu nadobudlo právoplatnosť alebo aby ho nahradilo rozhodnutie Súdneho dvora. Ani Súdny dvor, ani Všeobecný súd nerozhodujú o vnútroštátnom spore. Vnútroštátnemu súdu prislúcha, aby rozhodol vec v súlade s rozhodnutím Súdneho dvora alebo Všeobecného súdu.
[1]Názov tejto veci je fiktívny. Nezodpovedá skutočnému menu ani názvu žiadneho z účastníkov konania.
[2]Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ, Euratom) 2024/2019 z 11. apríla 2024, ktorým sa mení Protokol č. 3 o štatúte Súdneho dvora Európskej únie (pozri tlačové komuniké č. 125/24, č. 154/24 a č. 179/24).
[3] Smernica Rady 2008/118/ES zo 16. decembra 2008 o všeobecnom systéme spotrebných daní a o zrušení smernice 92/12/EHS.
Zdroj: Riaditeľstvo pre komunikáciu
Sekcia pre tlač a informácie curia.europa.eu
TLAČOVÉ KOMUNIKÉ č. °84/25
Luxemburg 9. júla 2025
Rozsudok Všeobecného súdu vo veci T-534/24 | [Gotek]1
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk