Modernejšie pravidlá EÚ pre viac bezpečnosti na cestách

Poslanci podporili novelu pravidiel EÚ o vodičských preukazoch, ktorá zavádza ustanovenia týkajúce sa nových vodičov, digitálnych preukazov a zákazu viesť motorové vozidlo. Európsky parlament v utorok schválil aktualizáciu pravidiel EÚ týkajúcich sa vodičských preukazov, ktorej cieľom je zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky znížením počtu dopravných nehôd na cestách Únie, ktoré si ročne vyžiadajú takmer 20 000 životov.
Nové požiadavky na výcvik vodičov
V testoch na získanie vodičského preukazu odteraz treba rátať aj s otázkami ohľadne rizík mŕtvych uhlov, zvládania asistenčných systémov vodiča, bezpečného otvárania dverí a rizík spojených s telefonovaním počas jazdy. Europoslancom sa podarilo presadiť nové požiadavky na výcvik a skúšanie nových vodičov, v ktorých sa kladie dôraz na lepšie vnímanie možného ohrozenia chodcov, detí, cyklistov či iných zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
Platnosť preukazov a lekárske prehliadky
Vodičské preukazy by mali platiť 15 rokov pre vodičov motoriek a áut, pričom členské štáty, v ktorých sa vodičský preukaz používa ako občiansky preukaz, môžu túto platnosť obmedziť na 10 rokov. Vodičské preukazy pre vodičov kamiónov a autobusov budú platiť päť rokov. Členské štáty Únie môžu platnosť vodičských preukazov u vodičov vo veku 65 a viac rokov skrátiť, aby ju podmienili častejšími lekárskymi prehliadkami a absolvovaním kondičných jázd.
Pred získaním prvého vodičského preukazu alebo pred predĺžením platnosti preukazu by mal vodič prejsť lekárskou prehliadkou vrátane vyšetrenia zraku a srdcovocievneho systému. Krajiny EÚ sa môžu rozhodnúť nahradiť lekársku prehliadku vodičov automobilov alebo motocyklistov formulármi sebahodnotenia alebo inými systémami hodnotenia navrhnutými na vnútroštátnej úrovni.
Vodiči motoriek a áut v Únii môžu požiadať o nahradenie lekárskej prehliadky vyplnením samohodnotiaceho formulára alebo absolvovaním iného spôsobu posudzovania spôsobilosti, ktorý sa zavedie na vnútroštátnej úrovni.
Noví vodiči a vodiči so spolujazdcom
Po prvýkrát sa v právnych predpisoch EÚ zavádza skúšobná lehota pre neskúsených vodičov v trvaní dvoch rokov. Pre týchto vodičov budú platiť prísnejšie pravidlá a pokuty za jazdu pod vplyvom alkoholu a bez použitia bezpečnostných pásov alebo detských zadržiavacích systémov.
Okrem toho bude množné získať vodičský preukaz na auto (kategória B) vo veku 17 rokov s tým, že do dovŕšenia 18 roku budú môcť títo vodiči jazdiť iba pod dohľadom skúseného vodiča-spolujazdca.
V záujme riešenia nedostatku profesionálnych vodičov bude podľa nových pravidiel možné získať vodičský preukaz na kamión (kategória C) vo veku 18 rokov a na autobus (kategória D) vo veku 21 rokov, ak tieto osoby majú príslušný certifikát alebo preukážu odbornú spôsobilosť. V opačnom prípade bude možné riadiť kamión vo veku 21 a autobus vo veku 24 rokov.
Elektronické vodičské preukazy
Podľa nových pravidiel má digitálny vodičský preukaz uložený v mobilnom telefóne postupne v celej Únii nahradiť tradičný formát vodičského preukazu. Poslanci Európskeho parlamentu však presadili, aby vodiči mohli naďalej žiadať o vydanie klasického preukazu, ktorý by im mal byť vydaný bez zbytočného odkladu a v každom prípade do troch týždňov.
Zákaz viesť motorové vozidlo
V snahe obmedziť prípady bezohľadnej jazdy v zahraničí, ako aj v záujme prísnejšieho vymáhania pokút medzi členským štátmi, sa zavádza požiadavka informovať o odobratí vodičského preukazu, jeho pozastavení alebo obmedzení jeho platnosti krajinu EÚ, ktorá ho vydala. Vnútroštátne orgány sa budú musieť bez zbytočného odkladu vzájomne informovať o rozhodnutiach týkajúcich sa zákazu vedenia motorového vozidla pri vážnych porušeniach dopravných predpisov vrátane jazdy pod vplyvom alkoholu alebo drog, spôsobenia smrteľnej dopravnej nehody alebo výrazného prekročenia povolenej rýchlosti (napr. o viac ako 50 km/h).
Vyhlásenia spravodajcov
Spravodajkyňa pre pravidlá o vodičských preukazoch Jutta Paulus (Skupina zelených, Nemecko) v tejto súvislosti uviedla: „Do roku 2030 nová smernica o európskych vodičských preukazoch zavedie digitálny vodičský preukaz a zároveň poskytne občanom úplnú slobodu výberu medzi aplikáciou a fyzickou kartou. Výcvik v oblasti jazdy bude obsahovať viac prvkov pre bezpečnosť chodcov a cyklistov. Dobrovoľníci, ako sú hasiči a záchranári, budú môcť ľahšie riadiť záchranné vozidlá a nové pravidlá týkajúce sa odbornej prípravy a uznávania zatraktívnia a sprístupnia dopravné profesie. Občania v celej Európe budú mať z týchto hmatateľných zlepšení priamy úžitok.“
Spravodajca pre pravidlá o zákaze viesť motorové vozidlo Matteo Ricci (Skupina progresívnej aliancie socialistov a demokratov, Taliansko) zdôraznil: „Dnešok je dôležitým krokom vpred k zlepšeniu bezpečnosti cestnej premávky. Zavedenie jasnejších a nadčasovejších kritérií pre pozastavenie vodičského oprávnenia v prípadoch závažných porušení pomáha chrániť nielen zodpovedných vodičov, ale celú komunitu. Silnejší a efektívnejší systém monitorovania a presadzovania pomôže predchádzať nehodám a zachraňovať životy.“
Zdroj: TS EP
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk