Ochrana spotrebiteľa: Rada a Parlament dosiahli dohodu o modernizácii pravidiel alternatívneho riešenia sporov

Rada a Európsky parlament dosiahli predbežnú dohodu o aktualizácii, zjednodušení a uľahčení súčasného rámca pre alternatívne riešenie sporov (ARS), a to v snahe zabezpečiť, aby boli tieto postupy dostupnejšie, príťažlivejšie a vhodnejšie pre digitálny vek. ARS označuje mimosúdne postupy, ktoré pomáhajú riešiť spory medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi, zvyčajne s pomocou neutrálnej tretej strany.
V dosiahnutej dohode sa zavádzajú lehoty pre spoločnosti na to, aby odpovedali subjektom ARS v súvislosti s konkrétnymi prípadmi, a presadzuje sa intenzívnejšia spolupráca medzi subjektmi ARS a orgánmi na ochranu spotrebiteľa. Objasňuje sa v nej, ako by sa mali využívať automatizované systémy, ako je umelá inteligencia, strojový preklad a iné IT riešenia, na zefektívnenie postupov ARS, najmä v cezhraničných prípadoch.
Rozsah pôsobnosti smernice
V rámci EÚ (a to aj v cezhraničných prípadoch) sa v dohode rozsah pôsobnosti smernice o ARS naďalej vzťahuje na spory vyplývajúce zo zmluvy vrátane predzmluvných záväzkov (napr. reklama, poskytovanie informácií). Rozsah pôsobnosti sa v nej rozširuje na spory medzi spotrebiteľom s pobytom v členskom štáte a obchodníkom v tretej krajine, ktorý smeruje svoju činnosť do tohto členského štátu, ak obaja súhlasia s použitím postupu ARS.
Povinnosť odpovedať
Ak subjekt ARS kontaktuje obchodníka v súvislosti s obchodným sporom, obchodník bude mať 20 dní na to, aby mu odpovedal (alebo 30 dní za výnimočných alebo veľmi zložitých okolností). V prípade, že subjekt ARS v tejto lehote odpoveď nedostane, môže predpokladať, že obchodník sa zúčastniť odmietol, prípad môže uzavrieť a informovať o tom spotrebiteľa.
Stimuly
Od členských štátov sa bude vyžadovať, aby prijali opatrenia na podporu využívania ARS. Tieto stimuly môžu byť:
- finančné, ako napríklad znížené poplatky pre obchodníkov spĺňajúcich požiadavky, bezplatná účasť podnikov, úhrada nákladov pre určitý stanovený počet prípadov, programy odbornej prípravy pre zamestnancov či spolufinancovanie zakladania subjektov ARS pre konkrétne odvetvia
- nefinančné, ako napríklad kampane na zvyšovanie informovanosti verejnosti alebo osvedčovanie pre zúčastnené podniky
Odvetvia, ktoré si vyžadujú osobitnú pozornosť
Členské štáty sa nabádajú, aby pri zavádzaní opatrení na podporu účasti spoločností aj spotrebiteľov na ARS venovali osobitnú pozornosť určitým podnikateľským odvetviam, v ktorých je nízka účasť na postupoch ARS alebo vysoký počet sťažností spotrebiteľov (napr. letecká doprava alebo cestovný ruch).
Celoúnijný IT nástroj
Komisia vytvorí používateľsky ústretový a bezplatný digitálny nástroj, ktorý bude poskytovať všeobecné informácie o prostriedkoch nápravy pre spotrebiteľov. Tento nový nástroj bude zahŕňať praktické usmernenia, pokiaľ ide o využívane ARS v cezhraničnom kontexte, ako aj odkazy na subjekty ARS a informácie o právach spotrebiteľov. Na uľahčenie ARS v cezhraničných spotrebiteľských sporoch bude jeho súčasťou aj nástroj strojového prekladu, ktorý bude k dispozícii aj pre subjekty ARS a národné kontaktné miesta ARS.
Automatizované systémy
V dohode sa uznávajú prínosy a riziká automatizovaných systémov (t. j. umelej inteligencie alebo botov) v rámci ARS, ale zároveň sa v nej vyžaduje, aby boli spotrebitelia vopred informovaní o tom, či sa pri riešení ich sporov takéto prostriedky používajú. Spotrebitelia budú mať okrem toho právo požiadať o preskúmanie výsledku človekom.
Zdroj: TS EU
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk