19.9.2025
ID: 6499upozornenie pre užívateľov

Poslanci sú pripravení začať rokovania o nových pravidlách ochrany cestujúcich

57752c90934c60b1ccad07eeaf979ac4/shutterstock_51696976_web.jpg
Zdroj: shutterstock.com

Vo štvrtok 11.9.2025 poslanci prijali svoju pozíciu k reforme smernice o balíkoch cestovných služieb s cieľom zabezpečiť cestujúcim lepšiu ochranu v prípade prerušenia cesty a bankrotu organizátora.

Rokovacia pozícia Parlamentu, ktorú vypracoval Výbor pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa, podporuje návrh Komisie na aktualizáciu pravidiel ochrany cestujúcich na základe ponaučení z pandémie COVID-19 a po bankrotoch známych cestovných kancelárií.

Celkovým cieľom navrhovanej legislatívnej aktualizácie je špecifikovať informácie pre cestujúcich a ich práva na zrušenie cesty, ako aj ich právo na vrátenie peňazí a pomoc s repatriáciou, ak by organizátor ich cesty skrachoval alebo by nepredvídateľné okolnosti narušili ich dovolenkové plány. Aktualizácia by tiež objasnila, čo predstavuje balík cestovných služieb a zahrnula by harmonizované pravidlá pre používanie poukážok.

Pravidlá pre poukážky

Poukážky boli počas pandémie horúcou témou; poslanci chcú zabezpečiť, aby spotrebitelia mali právo odmietnuť poukážky a namiesto toho si zvoliť vrátenie peňazí do 14 dní. Ak cestujúci poukážku prijme, ale nevyužije ju, jej nevyužitá hodnota by mala byť cestujúcemu vrátená po uplynutí platnosti. Poukážky by mali byť platné až 12 mesiacov a malo by byť možné ich predĺžiť alebo preniesť iba raz.

Poukážky by mali byť tiež kryté zárukami pre prípad platobnej neschopnosti cestovnej kancelárie a ich hodnota by mala zodpovedať aspoň sume, na ktorú má cestujúci nárok. Držitelia poukážok by mali mať prednosť pri výbere cestovných služieb a mali by mať možnosť ich minúť na akúkoľvek cestovnú službu ponúkanú organizátorom, a to buď naraz, alebo po častiach.

Dôvody zrušenia zájazdu

Aktualizované pravidlá by tiež objasnili podmienky zrušenia zájazdu. Ak sa v cieľovej destinácii alebo mieste odchodu pred zájazdom vyskytnú neodvratné alebo mimoriadne okolnosti, alebo ak ovplyvnia cestu, cestujúci by mal mať podľa poslancov možnosť zrušiť svoj zájazd bez sankcie a s plnou náhradou.

Opodstatnenosť zrušenia by sa mala posudzovať individuálne. Poslanci však tvrdia, že akékoľvek oficiálne cestovné varovanie vydané do 28 dní pred plánovaným odchodom by sa malo stať dôležitým prvkom, ktorý je potrebné zohľadniť.

Výška záloh

Aj keď poslanci vo veľkej miere podporili návrhy Komisie, nestotožnili sa s návrhom na obmedzenie záloh, ktoré klienti platia cestovným kanceláriám. Komisia chce, aby klienti pri včasnej rezervácii neplatili cestovnej kancelárii viac ako 25 % z celkovej ceny zájazdu a zvyšok 28 dní alebo menej pred začiatkom cesty. Poslanci si však myslia, že obmedzenie záloh by malo byť rozhodnutím jednotlivých členských štátov.

Vyhlásenie spravodajcu

Autor správy Alex Agius Saliba (S&D, MT) po hlasovaní povedal: „Naším cieľom je posilniť práva spotrebiteľov, čo je jeden z najlepších spôsobov, ako môžeme slúžiť našim občanom. Pri rezervácii zájazdov s balíkom služieb môžu mimoriadne situácie spôsobiť veľa stresu, ak nemôžete cestovať. Jasne uvádzame, že v takýchto prípadoch môže spotrebiteľ zrušiť svoj zájazd a do 14 dní dostať plnú náhradu. Ochrana spotrebiteľa na papieri je v poriadku, ale jej presadzovanie bude kľúčové. Preto zavádzame povinný mechanizmus na podávanie sťažností pre cestujúcich, aby sme zabezpečili dodržiavanie práv spotrebiteľov.“

Ďalší postup

Parlament prijal svoju rokovaciu pozíciu 535 hlasmi za, 36 proti a 47 sa zdržalo hlasovania. Medziinštitucionálne rokovania o konečnej podobe nových pravidiel sa majú začať 24. septembra.

Zdroj: TS EU


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk