22.10.2015
ID: 3076upozornenie pre užívateľov

Nový zákon o odpadoch - spracovatelia

V prvých troch článkoch nazvaných „Nový zákon o odpadoch - smerujeme k monopolizácii?“, „Nový zákon o odpadoch – zodpovednosť za komunálny odpad v rukách obcí“ a „Nový zákon o odpadoch - zberové spoločnosti“ sme sa stručne venovali hospodárskej súťaži v oblasti nakladania s odpadmi z obalov a obave z monopolizácie v oblasti nakladania s odpadmi z obalov a stručne sme uviedli, aké povinnosti prináša obciam a zberovým spoločnostiam nový zákon o odpadoch (zák. č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov). V tomto článku sa zameriame na spracovateľské spoločnosti.

 
 SEMANČÍN POLÁČEK s.r.o.
 
Metódy nakladania s komunálnym odpadom sa medzi členskými štátmi EÚ značne líšia. Kým v Slovinsku bolo podľa poslednej oficiálnej štatistiky z roku 2013 recyklovaných až 55% komunálnych odpadov a v Nemecku 47%, na Slovensku boli v tom istom roku recyklované len 4% komunálnych odpadov, čím sa Slovensko dostáva na rovnakú úroveň s krajinami ako Rumunsko (3%), Malta (6%), alebo Lotyšsko (11%). Na Slovensku končí väčšina komunálnych odpadov na skládkach (77%) a v porovnaní s vyspelými európskymi štátmi ako Nemecko (0%), Holandsko (1%) alebo Rakúsko (4%) ide o zarážajúco vysoké percento.[1]

Túto situáciu by mal zmeniť nový zákon o odpadoch, ktorého hlavným účelom je priblížiť Slovensko v oblasti nakladania s odpadmi k vyspelým členským štátom  EÚ.

V súlade so zavedením novej hierarchie odpadového hospodárstva budú spracovatelia odpadov povinný odpad spracovávať predovšetkým prípravou na opätovné použitie alebo zhodnocovať/recyklovať.  Zneškodnenie zákon o odpadoch uvádza ako poslednú možnosť, ak nie je možná alebo účelná príprava na opätovné použitie, recyklácia alebo iné zhodnotenie.

Nové povinnosti podľa nového zákona o odpadoch, ktoré sa týkajú spracovateľov odpadov sa budú vzťahovať na všetky subjekty  vykonávajúce činnosti zhodnocovania (napr. recyklácia, kompostovanie) alebo zneškodňovania (napr. spaľovanie, skládkovanie) odpadov vrátane jeho prípravy pred zhodnocovaním alebo zneškodňovaním.

Na spracovateľov odpadov sa okrem všeobecných povinností budú vzťahovať aj osobitné povinnosti podľa druhu odpadu, spracovanie ktorého daný subjekt zabezpečuje.

Všeobecné povinnosti spracovateľov

Zhodnocovať alebo zneškodňovať odpady bude môcť spracovateľ len na základe rozhodnutia, ktoré ho oprávňuje na prevádzkovanie zariadenia na zhodnocovanie alebo zneškodňovanie odpadov a v súlade so schváleným prevádzkovým poriadkom. Spracovateľ bude povinný viesť prevádzkovú dokumentáciu a zverejniť podmienky, za ktorých sa preberá odpad do zariadenia. Medzi ďalšie povinnosti patrí povinnosť prevádzkovať stroje, technológiu a vykonávať činnosť v súlade s platnou dokumentáciou a technickými požiadavkami. Spracovateľ bude tiež povinný plniť evidenčnú a ohlasovaciu povinnosť a povinnosť uchovávať a viesť evidenciu ohlasovaných údajov.

Pokiaľ ide o prevádzkovateľa mobilného zariadenia, tento je povinný písomne ohlásiť orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva, v obvode ktorého bude zhodnocovať alebo zneškodňovať odpad najneskôr 7 dní vopred, kde bude túto činnosť vykonávať, o aký druh, kategóriu a množstvo odpadu ide a predpokladaný čas výkonu.

Každý spracovateľ odpadov je povinný zverejňovať druhy odpadov, na zhodnocovanie alebo zneškodňovanie ktorých je oprávnený. Rovnako je povinný zverejňovať všetky platné rozhodnutia, ktoré mu boli vydané podľa zákona o odpadoch na svojom webovom sídle.

V súlade so zavedením rozšírenej zodpovednosti výrobcov všetky finančné náklady vynaložené na zhodnotenie, recykláciu, spracovanie a zneškodnenie oddelene vyzbieraného odpadu, ktorý patrí do vyhradeného prúdu bude znášať výrobca vyhradeného výrobku. Nová zákon o odpadoch však zároveň uvádza, že pokiaľ sa táto povinnosť realizuje formou úhrady nákladov osobe oprávnenej na zhodnocovanie odpadov, rozsah úhrady sa zníži o výnosy takejto osoby získané z uhrádzaného nakladania s vyhradeným prúdom odpadu. Ide o významné pravidlo, ktoré zabráni spracovateľom odpadu vo vzťahu k spracovaniu vyhradeného prúdu odpadu vykazovať zisk.

Spracovatelia vyhradených výrobkov budú môcť spracovávať vyhradené prúdy odpadov len na základe zmluvy uzatvorenej s príslušnou OZV alebo výrobcom. Na základe zmluvy uzatvorenej s výrobcom vyhradeného prúdu odpadu alebo s príslušnou OZV  budú spracovatelia povinní zabezpečiť spracovanie všetkého odpadu, na ktoré sa v  zmluve zaviazali.

Osobitne zákon upravuje povinnosti spracovateľov vyhradených prúdov odpadov.

Povinnosti spracovateľov elektroodpadu

Jednou z najdôležitejších činností v rámci nakladania s elektroodpadom je jeho spracovanie. Elektroodpad je odovzdaný spracovateľovi na odstránenie nebezpečných látok, demontáž, šrotovanie, zhodnotenie, enviromentálne vhodné zneškodnenie a ďalšie činnosti vedúce k zhodnoteniu alebo zneškodneniu častí elektroodpadu, ktoré nie je možné opätovne materiálovo zhodnotiť.

Spracovateľ elektroodpadu ako  spracovateľ vyhradeného prúdu odpadu bude môcť vykonávať svoju činnosť len na základe udelenej autorizácie a na základe zmluvy s výrobcom elektrozariadení alebo s príslušnou OZV pre elektrozariadenia, pričom spracovateľ musí zabezpečiť spracovanie všetkého elektroodpadu, na ktorého spracovanie sa zmluvne zaviazal.

Spracovatelia batérií a akumulátorov

Spracovatelia použitých batérií  a akumulátorov budú môcť vykonávať svoju činnosť len na základe udelenej autorizácie na spracovanie a recykláciu použitých batérií a akumulátorov.

Na spracovateľov použitých batérií a akumulátorov sa vzťahuje osobitná povinnosť spracovateľa zabezpečiť minimálnu recyklačnú efektivitu podľa Nariadenia Komisie č. 493/2012 z 11. júna 2012 a oznamovať ministerstvu údaje o dosiahnutej recyklačnej efektivite svojho zariadenia, ktoré tvoria podklady pre správu určenú Európskej komisii, ktorou Slovenská republika každoročne preukazuje vo vzťahu k Európskej komisii údaje o recyklačnej efektivite za Slovenskú republiku.

V zmysle smernice Európskeho Parlamentu a Rady 2006/66/ES zo 6. septembra 2006 o batériách a akumulátoroch a použitých batériách a akumulátoroch, ktorou sa zrušuje smernica 91/157/EHS je minimálna recyklačná efektivita 90 priemerných hmotnostných percent pre olovená batérie a akumulátory, 75 priemerných hmotnostných percent pre niklovo-kadmiové batérie a akumulátory a 60 priemerných hmotnostných percent pre ostatné typy batérií a akumulátorov.

Spracovatelia odpadov z obalov

Výrobcovia obalov budú povinní zabezpečiť zhodnocovanie/recykláciu odpadov z obalov, ktoré distribuovali alebo uviedli na trh v plnom rozsahu, najmenej vo výške  60% z celkovej hmotnosti odpadov z obalov výrobcom uvedených na trh v prípade zhodnotenia a najmenej vo výške  55% z celkovej hmotnosti odpadov z obalov výrobcom uvedených na trh v prípade recyklácie. V prípade oddelene vyzbieraných zložiek komunálnych odpadov (papier, sklo, kov, plast a drevo) výrobcovia sú povinní zabezpečiť zhodnotenie/recykláciu v plnom rozsahu, najmenej vo výške jeho zberového podielu (t.j. celkového množstva vyzbieraných odpadov z obalov v Slovenskej republike vynásobeného trhovým podielom tohto výrobcu v Slovenskej republike).

Čo je dôležité, pre stanovenie množstva zhodnoteného odpadu v zariadeniach na zhodnocovanie odpadov platí, že množstvo odpadu na vstupe do zariadenia sa považuje za zhodnotený odpad len v tom prípade, že zariadenie zabezpečuje, že sa vytriedené množstvo odpadov z obalov dostane do procesu zhodnotenia alebo recyklácie bez väčších strát. Zákon detailnejšie nerieši otázku, ako sa určuje množstvo spracovaného odpadu v prípade, že zariadenie nezaručuje zhodnotenie odpadu bez väčších strát.

Spracovatelia pneumatík

Výrobcovia budú povinný zabezpečiť zber, prevzatie a odovzdanie odpadových pneumatík do zariadenia na zhodnotenie alebo zneškodnenie. Zároveň sú povinní dodržať podiel materiálovo (recyklácia) a energeticky zhodnotených odpadových pneumatík z celkového množstva zozbieraných odpadových pneumatík najmenej vo výške podielov určených v platnom programe Slovenskej republiky. Výrobcovia sú povinní prednostne pneumatiky materiálovo zhodnotiť  (recyklovať) a iba v prípade, ak tento postup nie je možný, odovzdať ich do zariadenia na energetické zhodnocovanie

Podľa nového Programu odpadového hospodárstva SR na roky 2016-2020, cieľom pre odpadové pneumatiky je do roku 2020 zabezpečiť recykláciu odpadových pneumatík vo výške 80% z hmotnosti vzniknutého odpadu, pričom energetické zhodnocovanie by malo predstavovať maximálne 15% z hmotnosti vzniknutého odpadu.

Nový zákon o odpadoch má prispieť k čistejšiemu životnému prostrediu a priblížiť Slovensko k vyspelým štátom EÚ a to prostredníctvom prísnejšieho triedenia a následnej recyklácie odpadov. Cieľom odpadového hospodárstva v oblasti komunálnych odpadov je podľa nového zákona o odpadoch do roku 2020 zvýšiť prípravu na opätovné použitie a recykláciu komunálnych odpadov (napr. papier, kovy, plasty a sklo) minimálne na 50% z hmotnosti komunálneho odpadu vzniknutého v predchádzajúcom kalendárnom roku.


Katarína Zápražná,
advokátska koncipientka

Jozef Semančín

Jozef Semančín,
partner a konateľ


SEMANČÍN POLÁČEK s.r.o.
Advokátska kancelária

Polus Tower I
Vajnorská 100/A
831 04 Bratislava

Tel.: +421 910 909 919
e-mail: jsemancin@semancinpolacek.sk

PFR 2015 - Bankovnictvo a financie - doporučované  PFR 2015 - Sporová agenda - velmi doporučované

--------------------------------------------------------------------------------
[1] Eurostat


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk