Pri procesných úkonoch Európskej prokuratúry, ktoré sú spôsobilé zasiahnuť do právneho postavenia osôb, ktoré ich napádajú, musí byť umožnené ich súdne preskúmanie

Toto preskúmanie však nemusí mať nevyhnutne podobu priameho opravného prostriedku, pokiaľ v rámci tohto preskúmania dochádza k overeniu rešpektovania práv a slobôd dotknutej osoby
Pri procesných úkonoch Európskej prokuratúry, ktoré sú spôsobilé zasiahnuť do právneho postavenia osôb, ktoré ich napádajú, musí byť umožnené ich súdne preskúmanie. Rozhodnutie o tom, či ide o taký úkon, prináleží vnútroštátnemu súdu, ktorý k nemu dospeje prostredníctvom konkrétneho a osobitného posúdenia.
Toto preskúmanie však musí mať podobu priameho opravného prostriedku len vtedy, keď je tento druh opravného prostriedku upravený vo vnútroštátnom právnom poriadku a priamo sa ním napáda analogické rozhodnutie vnútroštátnych orgánov.
Európska prokuratúra je nezávislým orgánom Európskej únie, ktorého úlohou je vyšetrovanie a trestné stíhanie páchateľov trestných činov poškodzujúcich finančné záujmy Únie. Európska prokuratúra je organizovaná na dvoch úrovniach, a to jednak na ústrednej úrovni, ktorá pozostáva z ústredia v mieste sídla Európskej prokuratúry, ktorým je Luxemburg, a jednak na decentralizovanej úrovni, ktorú tvoria európski delegovaní prokurátori, ktorí sa nachádzajú v členských štátoch.
Európska prokuratúra vedie v Španielsku vyšetrovanie pre trestný čin subvenčného podvodu spáchaného na úrovni Únie. Európski delegovaní prokurátori konajúci v danej veci predvolali dve osoby ako svedkov.
Osoby, ktoré sú predmetom vyšetrovania, napadli rozhodnutie o predvolaní jedného zo svedkov. Súd, ktorý v Španielsku zabezpečuje súdne preskúmanie vyšetrovacích úkonov Európskej prokuratúry, sa obrátil na Súdny dvor. Tento súd uviedol, že španielske právo umožňuje toto súdne preskúmanie len v určitých vyslovene stanovených prípadoch, medzi ktoré predvolanie svedkov nepatrí. Usudzuje však, že predvolanie je úkonom, ktorý je spôsobilý zakladať právne účinky voči tretím stranám. Domnieva sa tak, že by sa malo uplatniť preskúmanie upravené v práve Únie1 vo vzťahu k tomuto druhu úkonov, a to z toho dôvodu, aby sa zabránilo neodôvodnenému obmedzeniu práv, ktoré priznáva právo Únie.
Súdny dvor vo svojom rozsudku zdôraznil, že je úlohou príslušného vnútroštátneho súdu, aby v nadväznosti na vykonanie konkrétneho a osobitného posúdenia určil, či je predvolanie svedkov spôsobilé zasiahnuť do právneho postavenia osôb, ktoré sú predmetom vyšetrovania. Ak to tak je, toto predvolanie musí podliehať preskúmaniu súdom.
Uvedené však nevyhnutne neznamená, že by sa toto preskúmanie muselo uskutočňovať prostredníctvom priameho a osobitného opravného prostriedku. Je možné ho vykonať aj incidenčne, pokiaľ sú zaručené právo na účinný prostriedok nápravy a právo na nestranný súd, ako aj prezumpcia neviny a právo na obhajobu.
Platí však, že ak je stanovený priamy opravný prostriedok, ktorým sa dá priamo napadnúť analogické rozhodnutie vnútroštátnych orgánov, rovnaká možnosť musí existovať aj vo vzťahu k úkonom Európskej prokuratúry.
Zdroj: Riaditeľstvo pre komunikáciu
Sekcia pre tlač a informácie curia.europa.eu
TLAČOVÉ KOMUNIKÉ č. 45/25
Luxemburg 8. apríla 2025
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-292/23 | Európska prokuratúra (Súdne preskúmanie procesných úkonov)
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk