Súdny dvor zrušil rozhodnutie Komisie, ktorým sa schvaľuje pomoc Maďarska na jadrovú elektráreň Paks II

Komisia mala overiť, či je priame zadanie zákazky na výstavbu dvoch nových reaktorov ruskej spoločnosti v súlade s pravidlami Únie v oblasti verejného obstarávania.
Súdny dvor na základe odvolania Rakúska zrušil rozsudok Všeobecného súdu Európskej únie v tejto veci, ako aj rozhodnutie Európskej komisie, ktorým sa schvaľuje pomoc Maďarska na vývoj dvoch nových jadrových reaktorov v jadrovej elektrárni Paks. Vzhľadom na to, že výstavba dvoch reaktorov je súčasťou predmetu pomoci a priame zadanie zákazky na výstavbu ruskej spoločnosti je s týmto predmetom neoddeliteľne spojené, mala Komisia overiť, či toto priame zadanie bez verejného obstarávania bolo v súlade s pravidlami Únie týkajúcimi sa verejného obstarávania.
Komisia rozhodnutím zo 6. marca 20171 schválila investičnú pomoc, ktorú Maďarsko plánovalo poskytnúť štátnej spoločnosti MVM Paks II2 na vývoj dvoch nových jadrových reaktorov v jadrovej elektrárni Paks. Tieto nové reaktory mali postupne nahradiť štyri existujúce reaktory. MVM Paks II sa mala bezodplatne stať vlastníkom a prevádzkovateľom dvoch nových reaktorov. Ich výstavba mala byť v celom rozsahu financovaná maďarským štátom.
Výstavba nových reaktorov bola priamo zadaná3 ruskej spoločnosti Nizhny Novgorod Engineering4 v súlade s dohodou medzi Ruskom a Maďarskom o spolupráci v oblasti mierového využívania jadrovej energie. V tej istej dohode sa Rusko zaviazalo poskytnúť Maďarsku štátny úver na financovanie väčšej časti vývoja nových reaktorov5.
Rakúsko6 napadlo rozhodnutie Komisie o schválení7 na Všeobecnom súde. Rozsudkom z 30. novembra 20228 Všeobecný súd žalobu zamietol. Rakúsko9 preto podalo proti rozsudku Všeobecného súdu odvolanie na Súdny dvor.
Súdny dvor zrušil rozsudok Všeobecného súdu, ako aj rozhodnutie Komisie o schválení.
Konštatoval najmä, že na rozdiel od toho, ako rozhodol Všeobecný súd, sa Komisia nemala uspokojiť s overením, či je dotknutá pomoc v súlade s právnou úpravou Únie v oblasti štátnej pomoci, ale mala tiež overiť, či je priame zadanie zákazky na výstavbu dvoch nových jadrových reaktorov v súlade s právnou úpravou Únie v oblasti verejného obstarávania.
Výstavba dvoch reaktorov bola totiž neoddeliteľnou súčasťou opatrenia pomoci oznámeného Maďarskom, ktorého cieľom bolo ich bezodplatné poskytnutie spoločnosti MVM Paks II. Priame zadanie zákazky na výstavbu bolo navyše nevyhnutné na dosiahnutie účelu tejto pomoci a predstavuje tak jej neoddeliteľnú podmienku.10
Súdny dvor zdôraznil, že organizácia otvoreného verejného obstarávania na účely zadania zákazky na výstavbu infraštruktúry môže mať vplyv najmä na investičné náklady potrebné na túto výstavbu a na vlastnosti tejto infraštruktúry. Takéto konanie teda mohlo mať vplyv na rozsah výhody, ktorá môže byť týmto spôsobom prípadne poskytnutá podniku alebo skupine podnikov.
Navyše v rozsahu, v akom sa Komisia vo svojom rozhodnutí o schválení domnievala, že priame zadanie zákazky na výstavbu bolo v každom prípade v súlade s pravidlami verejného obstarávania, nie je toto rozhodnutie dostatočne odôvodnené. Samotný odkaz na konanie o nesplnení povinnosti, ktoré Komisia začala proti Maďarsku v roku 2015 vo vzťahu k priamemu zadaniu zákazky na výstavbu a ktoré ukončila s tým, že toto zadanie bolo v súlade s pravidlami verejného obstarávania, totiž nestačí, pretože neumožňuje pochopiť osobitné dôvody, ktoré viedli k tomuto záveru. UPOZORNENIE: Proti rozsudku alebo uzneseniu Všeobecného súdu je možné na Súdny dvor podať odvolanie, ktoré sa obmedzuje len na právne otázky. Odvolanie v zásade nemá odkladný účinok. Ak je prípustné a dôvodné, Súdny dvor zruší rozhodnutie Všeobecného súdu. Ak to stav konania dovoľuje, môže Súdny dvor vydať konečný rozsudok sám. V opačnom prípade vráti vec na rozhodnutie Všeobecnému súdu, ktorý je viazaný rozhodnutím, ktoré Súdny dvor vydal v rámci odvolacieho konania.
[1]Rozhodnutie Komisie (EÚ) 2017/2112 zo 6. marca 2017 o opatrení/schéme pomoci/štátnej pomoci SA.38454 – 2015/C (ex 2015/N), ktorú Maďarsko zamýšľa zaviesť na podporu vývoja dvoch nových jadrových reaktorov v jadrovej elektrárni Paks II.
[2] MVM Paks II Nuclear Power Plant Development Private Company Limited by Shares.
[3] To znamená bez verejného obstarávania.
[4]Nizhny Novgorod Engineering Company Atomenergoproekt.
[5]Rusko sa zaviazalo poskytnúť revolvingový úver vo výške 10 miliárd eur. Maďarsko sa navyše zaviazalo poskytnúť dodatočnú sumu 2,5 miliardy eur pochádzajúcu z jeho vlastného rozpočtu.
[6] Podporované Luxemburskom.
[7] Komisiu podporovalo Maďarsko, Česká republika, Francúzsko, Poľsko, Slovensko a Spojené kráľovstvo.
[8]Rozsudok Všeobecného súdu z 30. novembra 2022, Rakúsko/Komisia, T-101/18 (pozri tiež tlačové komuniké č. 192/22).
[9] Opäť podporované Luxemburskom. Komisiu naopak podporovalo Maďarsko, Česká republika, Francúzsko a Poľsko.
[10]Podľa judikatúry Súdneho dvora je Komisia povinná zohľadniť porušenie iných ustanovení práva Únie, než sú ustanovenia týkajúce sa štátnej pomoci, ak takéto porušenie vyplýva z financovanej hospodárskej činnosti, pomoci alebo z jej predmetu ako takých, prípadne z podmienok neoddeliteľne spojených s predmetom pomoci.
Zdroj: Riaditeľstvo pre komunikáciu
Sekcia pre tlač a informácie curia.europa.eu
TLAČOVÉ KOMUNIKÉ č. 116/25
Luxemburg 11. septembra 2025
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-59/23 P | Rakúsko/Komisia (Jadrová elektráreň Paks II)
© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk