8.11.2024
ID: 6206upozornenie pre užívateľov

Reštriktívne opatrenia proti Rusku: je povolené zhabať celý výnos z transakcie, na ktorú sa vzťahuje zákaz poskytovania sprostredkovateľských služieb pre vojenský materiál

Súdny dvor okrem toho má právomoc vykladať opatrenie so všeobecnou pôsobnosťou na základe SZBP, ktoré malo byť vykonané v nariadení a ktoré je základom vnútroštátneho sankčného opatrenia

Zákaz poskytovať sprostredkovateľské služby v súvislosti s vojenským materiálom hospodárskemu subjektu v Rusku, ktorý je základom vnútroštátneho sankčného opatrenia, mal byť vykonaný v nariadení. Tento zákaz sa uplatňuje, aj keď tento materiál nebol nikdy dovezený na územie členského štátu. Právo Únie povoľuje zhabanie celej sumy prijatej v súvislosti s poskytnutím takýchto služieb.

Neves 77 Solutions SRL (Neves), rumunská spoločnosť pôsobiaca v leteckom odvetví, slúžila ako sprostredkovateľ v transakcii medzi ukrajinskou spoločnosťou SFTE Spetstechnoexport a indickou spoločnosťou pri predaji 32 rádiostaníc, z ktorých 20 bolo vyrobených v Rusku. Rumunské orgány informovali spoločnosť Neves v lete roku 2019, že na činnosti sprostredkovania spojené s týmito výrobkami sa vzťahuje zákaz poskytnúť hospodárskemu subjektu v Rusku sprostredkovateľské služby v súvislosti s vojenským materiálom, ktorý bol prijatý Úniou v reakcii na akcie Ruska destabilizujúce situáciu na Ukrajine.

Neves však krátko po tom prijala takmer 3 milióny eur od SFTE Spetstechnoexport za poskytnutie sprostredkovateľských služieb. To viedlo rumunské orgány k tomu, že uložili spoločnosti Neves pokutu 30 000 lei (približne 6 000 eur) a zhabali sumu prijatú za tieto služby.

Rumunský súd sa opýtal Súdneho dvora, či sa tento zákaz uplatňuje aj vtedy, ak predmetný vojenský materiál nebol nikdy dovezený do Únie, a či sú vnútroštátne sankcie uložené za porušenie tohto zákazu zlučiteľné s vlastníckym právom dotknutej spoločnosti.

Súdny dvor na úvod potvrdil svoju právomoc na výklad všeobecne záväzného ustanovenia rozhodnutia SZBP, ktoré slúži ako základ pre vnútroštátne sankčné opatrenia uložené podniku. Právomoc Súdneho dvora na poskytnutie jednotného výkladu práva Únie nemožno obísť v prípade, keď sa – tak ako v danej veci – predmetné všeobecne záväzné reštriktívne opatrenie malo zapracovať do nariadenia, vo vzťahu ku ktorému má Súdny dvor právomoc v každom prípade.

Vo vzťahu k meritu veci Súdny dvor konštatoval, že zákaz poskytnúť hospodárskemu subjektu v Rusku sprostredkovateľské služby v súvislosti s vojenským materiálom sa uplatňuje aj vtedy, keď tento materiál nebol nikdy dovezený do členského štátu. Takýto zákaz by sa totiž dal ľahko obísť, ak by na jeho obídenie stačilo, aby vojenský materiál bol prepravovaný bez toho, aby prešiel územím Únie.

Súdny dvor tiež poznamenal, že právo Únie umožňuje automatické zhabanie všetkých súm prijatých v súvislosti s poskytnutím sprostredkovateľských služieb týkajúcich sa vojenského materiálu hospodárskemu subjektu v Rusku. To, samozrejme, obmedzuje vlastnícke právo poskytovateľa k týmto sumám. Takéto obmedzenie je však vhodné na zabezpečenie účinku predmetného zákazu, a preto je v zásade primerané vzhľadom na legitímne ciele sledované Úniou, a to chrániť územnú celistvosť, suverenitu a nezávislosť Ukrajiny.

Zdroj: Riaditeľstvo pre komunikáciu
Sekcia pre tlač a informácie curia.europa.eu
TLAČOVÉ KOMUNIKÉ č. 136/24
V Luxemburgu 10. septembra 2024
Rozsudok Súdneho dvora vo veci C-351/22 | Neves 77 Solutions

 


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk