5.9.2014
ID: 2490

Školstvo potrebuje pokračovať v reformách, kozmetické úpravy nestačia

(TASR) Školstvo v súčasnosti monitorujú mnohé hodnotiace systémy vykonávané väčšinou formou testov, či už domácich, alebo zahraničných. "V tých sme vo väčšine na priemerných pozíciách či tesne pod nimi, čo nie je dobré. Horšie je, že trend neukazuje zlepšenie, ale v podstate stagnáciu, takže zostávame na rovnakej úrovni," vyhlásil pri príležitosti začiatku nového školského roka exminister školstva, člen odborného kabinetu SNS Ján Mikolaj.

Dodal, že predmetom kritiky, najmä priamo od väčších zamestnávateľov, je aj umiestňovanie žiakov v praxi.
     
"Školstvo preto potrebuje napredovať cestou reforiem. Prvá systémová reforma bola zavedená do škôl v roku 2007 a v rámci nej sa vypracovali nové učebné štandardy podľa medzinárodných noriem ISCED, zaviedli nové školské vzdelávacie programy, ktoré boli mimo dosahu štátneho dirigizmu a postavené výlučne na vôli pedagógov," pripomenul. "Zaviedol sa aj systém vzdelávania pedagógov a systém finančného odmeňovania za vzdelávanie, zmenila sa štruktúra financovanie škôl," dodal.
    
V týchto zmenách je podľa Mikolaja nevyhnutné pokračovať, a to najmä v ich úprave na základe poznatkov z ich aplikácie. "Je nevyhnutné pokračovať v obsahovej reforme vrátane metód výučby a v zmenách systému odborného školstva, najmä zapojením výrobnej praxe do vzdelávania, aby tak samotná mohla poskytovať obsah vzdelávacích programov a ich aplikáciu pre prax," vyhlásil exminister.
     
"Od súčasného ministra, ktorý je mladý, avšak bez pedagogickej praxe, sa odvaha k takýmto riešeniam očakáva. Jednoduché riešenia, ktorými začal, ako napríklad posun termínu testovania, počty asistentov či stanovenie minimálneho počtu žiakov, stačiť jednoducho nebudú," tvrdí Mikolaj.
     
Školstvo je podľa neho príliš dôležitá oblasť, aby si mohla dovoliť pokračovať v stagnácii. "Vývoj napreduje obrovskou rýchlosťou a nezachytenie tohto trendu sa odrazí vo všetkých sférach spoločnosti. Kritika školstva zo všetkých strán vždy bola a aj bude. No zľaknúť sa jej a pokračovať v jednoduchých a politicky populárnych zmenách bude v konečnom dôsledku pre školstvo škodlivé," uzavrel Mikolaj.

4.9.2014

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.