13.11.2025
ID: 6543upozornenie pre užívateľov

Cieľ v oblasti klímy do roku 2040: Rada sa dohodla na pozícii k zníženiu emisií skleníkových plynov o 90 %

68ebcc7680d40d5eb76a72905433b647/s304_69638809.jpg
Zdroj: shutterstock.com

Rada dosiahla dohodu o zmene európskeho právneho predpisu v oblasti klímy, ktorou sa zavádza záväzný priebežný cieľ v oblasti klímy do roku 2040, a to 90 % zníženie čistých emisií skleníkových plynov v porovnaní s úrovňami z roku 1990. Tento nový cieľ má zásadný význam na ceste k dlhodobému cieľu EÚ, ktorým je dosiahnutie klimatickej neutrality do roku 2050.

Zmenou sa stanovujú aj niektoré oblasti flexibilitykľúčové prvky, pokiaľ ide o cieľ do roku 2040 a rámec v oblasti klímy na obdobie po roku 2030. Tým sa usmernia budúce legislatívne návrhy Komisie s cieľom umožniť členským štátom dosiahnuť cieľ do roku 2040 a zároveň podporiť európsky priemysel a občanov počas celej transformácie.

V znení, ktoré sa dnes dohodlo, sa stanovuje pozícia Rady na nadchádzajúce rokovania („trialógy“) s Európskym parlamentom, ktorá ovplyvní konečné znenie právneho predpisu.

Hlavné zmeny, na ktorých sa dohodla Rada

Rada zachovala záväzné zníženie čistých emisií skleníkových plynov o 90 % do roku 2040, ktoré navrhla Komisia. Vykonala však určité úpravy s cieľom zohľadniť obavy týkajúce sa konkurencieschopnosti EÚ, potrebu spravodlivej a sociálne vyváženej transformácie, neistotu súvisiacu s prirodzeným odstraňovaním a rôzne vnútroštátne okolnosti v jednotlivých členských štátoch. Tieto zmeny vychádzali aj zo strategických usmernení, ktoré vedúci predstavitelia EÚ poskytli v záveroch Európskej rady prijatých 23. októbra 2025.

Priestor pre flexibilitu členských štátov

Návrh Komisie obsahoval tri možnosti flexibility, ktoré sa majú náležite zohľadniť v budúcich legislatívnych návrhoch Komisie na dosiahnutie cieľa do roku 2040. Rada ďalej objasnila tieto oblasti flexibility, ktoré zahŕňajú:

  • možnosť využívať od roku 2036 vrátane pilotného obdobia v rokoch 2031 – 2035 vysokokvalitné medzinárodné uhlíkové kredity ako „primeraný príspevok“ k cieľu na rok 2040 kvantifikovaný ako najviac 5 % čistých emisií EÚ z roku 1990, čo zodpovedá domácemu zníženiu čistých emisií skleníkových plynov do roku 2040 o 85 % v porovnaní s úrovňami z roku 1990, a to ambicióznym a nákladovo efektívnym spôsobom

  • úlohu vnútroštátneho trvalého odstraňovania uhlíka v rámci systému EÚ na obchodovanie s emisiami (ETS) s cieľom kompenzovať zvyškové ťažko znížiteľné emisie

  • zvýšenú flexibilitu v rámci sektorov a nástrojov a medzi nimi na podporu dosahovania cieľov jednoduchými a nákladovo efektívnymi spôsobmi, čo členským štátom umožní riešiť nedostatky v jednom sektore bez toho, aby sa ohrozil celkový pokrok

Prvky rámca na obdobie po roku 2030

V zmene európskeho právneho predpisu v oblasti klímy, ktorú navrhla Komisia, sa stanovuje aj súbor zásad a podmienok, ktoré sa musia zohľadniť pri vypracúvaní politického rámca na obdobie po roku 2030, aby sa členským štátom umožnilo dosiahnuť cieľ do roku 2040 a aby sa zabezpečila spravodlivá, nákladovo efektívna a sociálne vyvážená transformácia, ktorá podnieti investície. Rada vo svojej pozícii prebrala mnoho prvkov uvedených v návrhu Komisie, ktoré ďalej rozvíja, a to aj prostredníctvom:

  • väčšieho dôrazu na posilnenie konkurencieschopnosti hospodárstva a priemyslu EÚ, ako aj na zjednodušenie a zníženie administratívneho zaťaženia
  • jasného zdôraznenia potreby spravodlivej transformácie a zohľadnenia rôznych vnútroštátnych okolností
  • podpory inovácií a zavádzania bezpečných, škálovateľných technológií vo všetkých odvetviach technologicky neutrálnym spôsobom, pričom energetická efektívnosť zostáva ústrednou zásadou
  • posilnenia podpory energetickej bezpečnosti, s dôrazom na riešenia v oblasti energie z obnoviteľných zdrojov, cenovú dostupnosť energie a modernizáciu siete s cieľom zabezpečiť dodávky energie do EÚ
  • podpory investícií a inovácií prostredníctvom financovania z verejného aj súkromného sektora a zabezpečenia prístupu k inovačným technológiám vo všetkých členských štátoch
  • realistického vymedzenia príspevku odstraňovania uhlíka k celkovému znižovaniu emisií, pričom sa zohľadnia súvisiace neisté aspekty
  • dôrazu na dlhodobú ochranu a posilnenie prírodných záchytov uhlíkabiodiverzity, riešenie vplyvov zmeny klímy a prírodných škodlivých činiteľov na využívanie pôdy a lesné hospodárstvo

Preskúmanie cieľa

V pozícii Rady sa zavádza aj dvojročné hodnotenie na sledovanie pokroku pri dosahovaní priebežných cieľov na základe najnovších vedeckých dôkazov, technologického pokroku a globálnej konkurencieschopnosti EÚ.

Členské štáty ďalej rozpracovali a posilnili doložku o preskúmaní existujúceho európskeho právneho predpisu v oblasti klímy. Preskúmanie sa bude okrem iného týkať stavu čistého odstraňovania na úrovni EÚ, pokiaľ ide o kroky potrebné na dosiahnutie cieľa do roku 2040, a meniacich sa výziev a príležitostí na zlepšenie globálnej konkurencieschopnosti priemyselných odvetví EÚ. V preskúmaní sa zohľadní aj vývoj cien energie a ich vplyv na priemyselné odvetvia a domácnosti.

Vychádzajúc zo záverov preskúmania a vo vhodných prípadoch bude musieť Komisia navrhnúť revíziu právneho predpisu v oblasti klímy. Tá môže zahŕňať úpravu cieľa do roku 2040 alebo iné dodatočné opatrenia na posilnenie podporného rámca, konkrétne na zabezpečenie konkurencieschopnosti, prosperity a sociálnej súdržnosti EÚ.

Odklad ETS2

Rada tiež doplnila ustanovenie o odklade začatia uplatňovania systému EÚ na obchodovanie s emisiami v sektore budov a odvetví cestnej dopravy (ETS2) o jeden rok, a to z roku 2027 na rok 2028.

Ďalšie kroky

Predsedníctvo Rady začne rokovania s Európskym parlamentom, keď Európsky parlament prijme svoju pozíciu, s cieľom dohodnúť sa na konečnom znení zmeneného právneho predpisu.

Zdroj: TS EU


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk