2.10.2024
ID: 6192upozornenie pre užívateľov

Práva spotrebiteľov: Rada prijala pozíciu k opatreniam na uľahčenie riešenia sporov

abc07e53af5eb11f2e3f290d4af1112f/shutterstock_144724675_web.jpg
Zdroj: shutterstock.com

Rada prijala mandát na rokovanie o balíku opatrení, ktorými sa rámec alternatívneho riešenia sporov (ARS) má prispôsobiť výzvam digitálneho sveta. Mnohých spotrebiteľov, ktorí majú spory s určitou spoločnosťou, odrádzajú od začatia súdneho konania nízke sumy, o ktoré ide, zdĺhavé postupy či presvedčenie, že nedospejú k uspokojivému riešeniu. Mechanizmy ARS umožňujú spotrebiteľom vyriešiť ich spory s danými spoločnosťami pred tým, ako sa obrátia na súd.

Pozícia Rady sa týka revízie smernice o ARS a nariadenia o ukončení činnosti platformy na riešenie sporov online (RSO). Cieľom uvedených legislatívnych návrhov je rozšíriť spektrum otázok, ktoré možno vyriešiť mimosúdne, a uľahčiť, zrýchliť a zatraktívniť mechanizmy ARS pre spotrebiteľov aj spoločnosti.

Podľa dnes prijatého mandátu na rokovanie sa rozsah pôsobnosti smernice obmedzuje na zmluvné spory a na územie Európy. Navrhuje sa v ňom niekoľko opatrení na zníženie zaťaženia všetkých aktérov a Komisia sa poveruje, aby nahradila existujúcu platformu RSO novým digitálnym nástrojom.

Nástroje riešenia sporov prispôsobené digitálnemu veku

Návrhom Komisie sa rozširuje rozsah pôsobnosti smernice tak, aby zahŕňala všetky aspekty právnych predpisov EÚ na ochranu spotrebiteľa a všetky druhy spoločností vrátane obchodníkov z krajín mimo EÚ. Revidovaná smernica sa má vzťahovať na nové druhy nekalých praktík (napr. manipulatívne rozhrania a reklamy alebo mechanizmy geografického blokovania), na ktoré sa aktuálna smernica nevzťahuje.

Návrh Komisie chráni slobodnú možnosť podnikov využiť ARS alebo obrátiť sa na súd. Ak však spotrebiteľ požiada o ARS, podniky budú musieť odpovedať na žiadosť subjektu ARS do 20 pracovných dní, čo bude motivovať spoločnosti, aby sa do ARS zapojili. V návrhu Komisie sa stanovuje niekoľko opatrení na ochranu najzraniteľnejších spotrebiteľov vrátane pomoci pri začatí riešenia sporov, prekladateľských pomôcok a usmernení počas celého postupu.

Mandát Rady
Rozsah pôsobnosti smernice

Z dôvodov právnej istoty a s cieľom zabezpečiť účinné vykonávanie sa v pozícii Rady rozsah pôsobnosti smernice o ARS obmedzuje na spory vyplývajúce zo zmluvy a neumožňuje, aby sa do neho zahrnuli mimozmluvné spory, ako navrhuje Komisia. V mandáte sa však objasňuje, že zmluvné záväzky zahŕňajú aj fázy pred uzavretím zmluvy (napr. reklama, poskytovanie informácií) a po ukončení jej platnosti (napr. využívanie digitálneho obsahu).

Nižšia záťaž pre subjekty ARS

Pokiaľ ide o geografický rozsah pôsobnosti, pozícia Rady umožňuje členským štátom rozhodnúť o uplatňovaní postupov ARS na spory s obchodníkmi z tretích krajín na základe ich vnútroštátnej legislatívy. Cieľom tohto opatrenia je zachovať účinnosť a praktické fungovanie systému a zabrániť neprimeranému administratívnemu a finančnému zaťaženiu subjektov ARS.

V mandáte na rokovanie sa objasňuje, že prístup k ARS je možný v digitálnom aj nedigitálnom formáte, aby sa zachovala vysoká úroveň ochrany spotrebiteľa. Okrem toho z mandátu jasne vyplýva, že spoločnosti budú musieť spotrebiteľov vopred informovať, ak sa v rozhodovacích procesoch ARS používajú automatizované systémy, ktoré nie sú vysoko rizikové (t. j. boty alebo umelá inteligencia), tak ako to platí pre vysokorizikové systémy, na ktoré sa vzťahuje akt o umelej inteligencii.

Pozícia Rady poskytuje členským štátom flexibilitu, aby podmienky spájania prípadov stanovili na vnútroštátnej úrovni. Vďaka tomu sa smernica bude môcť prispôsobiť rôznym vnútroštátnym systémom vybavovania sťažností.

Mandátom Rady sa lehota, v rámci ktorej musia obchodníci odpovedať na žiadosť subjektu ARS, predlžuje v prípade zložitých sporov alebo výnimočných okolností z 20 na 40 pracovných dní. Spotrebitelia budú musieť byť o predĺžení tejto lehoty informovaní.

Ak obchodník v rámci tejto lehoty neodpovie, môže to subjekt ARS považovať za odmietnutie účasti. Obchodníci nemusia odpovedať, ak je ich účasť povinná, ak výsledky ARS možno dosiahnuť bez ich súhlasu s účasťou alebo ak sa už ARS zmluvne zaviazali, keďže ich odpoveď v takýchto prípadoch nie je potrebná.

Oznamovacie povinnosti

V pozícii Rady sa termín predloženia správy o vývoji a fungovaní subjektov ARS, ktorá sa predkladá raz za štyri roky, posunul z 9. júla 2024 na 1. novembra 2024. Subjekty ARS tak získajú viac času na predloženie svojich správ príslušným orgánom.

Platforma RSO

Komisia navrhla ukončiť činnosť platformy RSO a nahradiť ju digitálnym interaktívnym nástrojom, čím sa zabezpečí kontinuita. V mandáte Rady sa pre Komisiu stanovuje na vývoj tohto nástroja lehota troch mesiacov po nadobudnutí účinnosti revidovanej smernice o ARS. Komisia je tiež povinná propagovať tento nástroj a zabezpečovať jeho technickú údržbu. Komisia bude v neposlednom rade tiež musieť vytvoriť sieť kontaktných miest ARS.
Termín transpozície

Mandát na rokovanie poskytuje členským štátom ďalší rok na stanovenie všetkých potrebných vnútroštátnych legislatívnych postupov. Tento dodatočný rok pomôže aj ďalším aktérom, aby sa prispôsobili novým požiadavkám.
Ďalšie kroky

Dnešným dohodnutým mandátom na rokovania sa formalizuje rokovacia pozícia Rady a predsedníctvo Rady získava mandát na rokovanie s Európskym parlamentom.

Súvislosti

Podľa hodnotiacej tabuľky spotrebiteľských podmienok za rok 2023 malo 25 % spotrebiteľov problém, ktorý by sa dal riešiť podaním sťažnosti, no jedna tretina z nich nepodnikla príslušné kroky. V dôsledku toho sa v EÚ každoročne prostredníctvom ARS rieši len 300 000 oprávnených sporov. Podľa posúdenia vplyvu, ktoré vypracovala Komisia, by sa tento počet mohol zvýšiť na 500 000 rozšírením rozsahu pôsobnosti ARS a povinnosti spoločností reagovať na sťažnosti spotrebiteľov.

Komisia bude viesť aktuálny viacjazyčný zoznam subjektov ARS. Subjektom ARS udeľuje ročné granty s cieľom zlepšiť informovanosť a správu prípadov.

Komisia predložila svoj návrh 17. októbra 2023. Európsky parlament prijal pozíciu v prvom čítaní 13. marca 2024.


Zdroj: TS EU


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk