27.6.2014
ID: 2162

Otázky a odpovede k zákonu o e-Governmente

Ministerstvo financií SR pripravilo zoznam najčastejšie kladených otázok a odpovedí k zákonu o e-Governmente, ktorý pomôže odbornej aj laickej verejnosti zorientovať sa v okruhoch legislatívy a zefektívni využívanie elektronických služieb štátu.

Cieľom je predchádzať komplikáciám pri aplikácii zákona a využívaniu naň naviazaných elektronických služieb. Zároveň ide o živý dokument, ktorý je možné v prípade potreby kedykoľvek dopĺňať.

Aktuálna verzia dokumentu ponúka vysvetlenia k tematickým okruhom: elektronická komunikácia, orgány verejnej moci, elektronické schránky, eID (elektronický občiansky preukaz), autorizácia, podanie, elektronická podateľňa, konverzia dokumentov a referenčné registre.

Odpovede na najčastejšie kladené otázky vyplývajú z aplikačnej praxe k zákonu č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente a sú k dispozícii tu.

Zákon o eGovernmente upravuje spôsob výkonu verejnej moci v elektronickej podobe. Nasadzovaním jednotlivých elektronických služieb sa znižuje byrokracia pri komunikácii medzi občanmi, podnikateľmi a štátom. Ku všetkým elektronickým službám verejnej správy sa občania dostanú z jedného miesta cez portál www.slovensko.sk, ktorý zároveň slúži ako centrálny zdroj informácii.

Z otázok

  • Kto má povinnosť komunikovať elektronicky?
    Zákon o e-Governmente jednoznačne hovorí o povinnosti vykonávať verejnú moc elektronicky pre orgány verejnej moci. Znamená to, že všetky orgány verejnej moci musia po uplynutí prechodného obdobia prijímať elektronické podania predpísaným spôsobom prostredníctvom elektronických schránok a zároveň vytvárať elektronické rozhodnutia a elektronickým spôsobom ich aj doručovať. Výnimku tvoria iba tie orgány verejnej moci, ktorým osobitný zákon neumožňuje elektronický výkon verejnej moci (t.j. explicitne ho zakazuje). Z hľadiska občanov a podnikateľských subjektov sú požiadavky zákona oveľa voľnejšie. Pri podaniach a jednotlivých úkonoch sa podávajúci vždy v každom konkrétnom prípade môže rozhodnúť, či úkon urobí elektronickým alebo listinným spôsobom. Z pohľadu zákona sú obe tieto formy rovnocenné. Požiadavka pre elektronické podanie je najmä splniteľnosť náležitostí podania, t.j. napr. ho autorizovať predpísaným spôsobom, ak si to podanie vyžaduje.
  • Aký je vzťah medzi právom žiadateľa o službu (čo môže) a povinnosťou orgánu verejnej moci (čo musí) vykonávať elektronicky?
    Z hľadiska občanov a podnikateľských subjektov sú požiadavky zákona oveľa voľnejšie než pre orgány verejnej moci. Vo všeobecnosti sa žiadateľ (fyzická alebo právnická osoba) môže vždy v konkrétnom prípade rozhodnúť, či úkon urobí elektronickým alebo listinným spôsobom. Z pohľadu zákona sú obe tieto formy rovnocenné. Orgán verejnej moci však vykonáva verejnú správu primárne elektronicky, pričom musí v závislosti na žiadateľom zvolený postup zvoliť adekvátny spôsob komunikácie (napr. žiadosť listinne - odpoveď listinne) a ak má žiadateľ aktivovanú elektronickú schránku, orgán verejnej moci automaticky doručuje do tejto schránky. Požiadavka pre elektronické podanie z hľadiska žiadateľa o službu je najmä splniteľnosť náležitosti podania, t.j. napr. ho autorizovať predpísaným spôsobom, ak si to podanie vyžaduje, pričom orgány verejnej moci sú povinné do 3 rokov od účinnosti zákona vytvoriť elektronické formuláre pre všetky konania voči nim.


Zdroj: Ministerstvo financií


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk