12.8.2025
ID: 6467upozornenie pre užívateľov

Nový zákon(y) o ochrane osobných údajov na Slovensku – čo prináša návrh novely zákona?

9fb6f6a8ab678b5333a299d7b13b12a3/Bez nazvu.png
Zdroj: shutterstock.com

Na Slovensku sa 1.7.2025 skončilo medzirezortné pripomienkové konanie na nové zákony na ochranu osobných údajov a v súčasnosti prebieha vyhodnotenie pripomienkového konania. Návrhy zákonov boli dostupné od 11.06.2025 Návrhy zákonov aj s pripomienkami sú zverejnené pod legislatívnymi procesmi č. LP/2025/305 a LP/2025/306.

Dva zákony, dve oblasti

  1. návrh zákona o zabezpečení ochrany fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (LP/2025/305) – bude sa aplikovať spolu s GDPR na všetkých prevádzkovateľov a sprostredkovateľov mimo orgánov činných v trestnom konaní (ďalej len „Návrh“).
  2. návrh nového zákona o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov príslušnými orgánmi na účely predchádzania trestným činom, ich vyšetrovania, odhaľovania alebo stíhania alebo na účely výkonu trestných sankcií a o voľnom pohybe takýchto údajov (LP/2025/306) – nový samostatný zákon, ktorý upraví pravidlá pre spracúvanie osobných údajov v oblasti trestného práva, implementujúc tzv. policajnú smernicu (Smernica 2016/680).
Čo sa konkrétne mení?

Kľúčové zmeny v porovnaní s aktuálnym zákonom:

  • Oddelenie policajného režimu – Osobitné pravidlá pre orgány činné v trestnom konaní sa presúvajú zo všeobecného zákona do samostatného predpisu, čím sa jasne oddelí aplikačná oblasť GDPR od režimu policajnej smernice (§ 4 ods. 1 Návrhu).
  • Odstránenie duplicít s GDPR – Viaceré časti súčasného zákona, ktoré v podstate len opakujú alebo zbytočne rozširujú GDPR, sa vypúšťajú.
  • Zúženie účelov spracúvania osobných údajov – § 2 ods. 1, 2 a 4 redukujú možnosti využívania účelov spracúvania osobných údajov podľa čl. 6 GDPR.
  • Zmeny pri posudzovaní vplyvov (DPIA) – Návrh upravuje, ako sa má posudzovať vplyv na ochranu osobných údajov, ak je spracúvanie povinnosťou vyplývajúcou zo zákona (§3 Návrhu).
  • Presnejšie pravidlá pre DPO (zodpovednú osobu) – Podrobnejšie sa vymedzujú, kto je povinný ustanoviť DPO, a akým spôsobom má prebehnúť jej notifikácia úradu (§4 ods. 2 Návrhu).
  • Zníženie sankcie pri súčinnosti – Zavádza sa možnosť znížiť pokutu na 80 %, ak sa subjekt vzdá opravných prostriedkov a súhlasí so sankciou - ak osoba do 15 dní od doručenia rozhodnutia o uložení pokuty uhradí 80  % uloženej pokuty, pokladá sa pokuta za uhradenú v plnej výške (upravené v § 45 ods. 1 Návrhu).
  • Nový trestný čin – Zákon navrhuje novú skutkovú podstatu trestného činu (prečinu), zameranú na prevenciu digitálneho falšovania prostredníctvom AI a tzv. deepfake technológií.
  • Predĺženie funkčného obdobia predsedu úradu – mení sa volebné obdobie predsedu z 5 na 7 rokov a ruší sa obmedzenie 2 funkčných období predsedu (§ 11 Návrhu).
  • Povinnosť uložiť pokutu – Odstraňuje sa možnosť úvahy úradu uložiť pokutu a úrad po novom musí uložiť pokutu v každom prípade (§ 42 a § 43 Návrhu).
Zdanlivý pokrok, staré problémy

Aj keď sa na prvý pohľad návrhy javia ako krok správnym smerom, ich vykonanie naráža na niekoľko zásadných problémov.

Napríklad nový zákon požaduje, aby bol právny základ spracúvania údajov výslovne upravený v osobitnom predpise. To znamená, že napríklad zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v platnom znení (ďalej len „Zákonník práce“), ktorý dnes funguje ako právny základ v zmysle čl. 6 GDPR, by podľa nových pravidiel už nepostačoval – až kým nebude novelizovaný. Táto informácia vyplýva priamo z § 2 Návrhu, ktorý uvádza, že „Právny základ na spracúvanie osobných údajov v osobitnom predpise, musí ustanovovať účel spracúvania osobných údajov, kategóriu dotknutých osôb a zoznam spracúvaných osobných údajov alebo rozsah spracúvaných osobných údajov.“ Tento prístup ide nad rámec GDPR, ktoré len umožňuje (a nevyžaduje) doplňujúce národné pravidlá.

Záver: Sľubné ambície, nejasná realita

Slovensko má príležitosť spraviť konečne poriadok v oblasti ochrany osobných údajov. Ciele nových zákonov sú správne – jasné oddelenie režimov, odstránenie duplicít, zníženie administratívy a reakcia na nové hrozby ako AI podvody.

Ako ukazuje doterajšia legislatívna história – šesť zákonov a 21 zmien za necelé tri dekády – nestačí len chcieť urobiť dobrý zákon. Treba ho vedieť pripraviť tak, aby bol prakticky použiteľný, právne zrozumiteľný a konzistentný s európskym rámcom.

Namiesto tvorby ďalších výnimiek a národných špecifík (k čomu čiastočne tento Návrh smeruje) sa Slovensko môže vydať cestou minimalistického zákona, ktorý len procesne podporí GDPR, k tomu je však potrebné zapracovať značnú časť navrhovaných pripomienok. Na osobitné pravidlá máme priestor – ale musíme ich pripraviť dôkladne, systematicky a v súlade s celým právnym poriadkom, nie len v podobe pár paragrafov.

V prípade schválenia znenia Návrhu sa navrhuje jeho účinnosť od 1.1.2026. Je však potrebné poukázať na skutočnosť, že Návrh sa bude ešte s veľkou pravdepodobnosťou meniť, keďže je v legislatívnom procese je zverejnených takmer 300 strán pripomienok.


Mgr. Michal Orviský,

advokátsky koncipient


 

FALATH & PARTNERS

Pribinova 28
811 09 Bratislava

mobil: +421 905 866 438
e-mail: office@falathpartners.sk


© EPRAVO.SK – Zbierka zákonov, judikatúra, právo | www.epravo.sk