pracovné právo

Zmeny vo vysielaní pracovníkov

Dňa 29. júla 2018 vstúpila do platnosti dlho očakávaná smernica, ktorá novelizuje pôvodnú smernicu o vysielaní pracovníkov v rámci poskytovania služieb[1]. Členské štáty sú teraz povinné najneskôr do 30. júla 2020 transponovať smernicu do svojich vnútroštátnych poriadkov. Najdôležitejšie zmeny, ktoré čakajú vyslaných zamestnancov[2] a…

Vnútroštátne ustanovenie, ktoré na účely určenia dĺžky platenej dovolenky za kalendárny rok zaručenej pracovníkovi vylučuje dobu trvania rodičovskej dovolenky, ktorú čerpal tento pracovník, je v súlade s právom Únie

Dobu trvania rodičovskej dovolenky nemožno považovať za obdobie skutočného výkonu práce

Zjednodušená forma zamestnávania cudzincov z tretích krajín

Na základe novely zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti, ktorá nadobudla účinnosť 1.5.2018, bola zavedená takzvaná zjednodušená forma zamestnávania cudzincov z tretích krajín (štátnych príslušníkov z tretích krajín mimo EÚ ako napr. Srbsko alebo Ukrajina), s cieľom zjednodušiť administratívnu náročnosť zamestnávania takýchto…

Postavenie prevádzkovateľa a sprostredkovateľa v zmysle GDPR - špecifický prípad pracovných a personálnych agentúr

V aplikačnej praxi sa pomerne často vyskytuje otázka, ktorý subjekt v rámci obchodnoprávneho vzťahu vystupuje v pozícii prevádzkovateľa a ktorý v pozícii sprostredkovateľa, resp. či vôbec subjekty vystupujú voči sebe navzájom v týchto pozíciách. Určenie uvedeného je nevyhnutné tiež pre správne určenie zmluvných strán zmluvy o poverení spracúvaním…

Využitie inštitútov pracovného práva v zmluve o výkone funkcie štatutárneho orgánu obchodnej spoločnosti

Obsahom nasledujúceho článku je stručná sumarizácia aktuálneho stavu a zamyslenie sa nad optimálnym riešením vzťahov štatutárnych orgánov obchodných spoločností z pohľadu charakteru výkonu funkcie ako plnenia si povinností voči spoločnosti a zároveň z pohľadu ich práv a nárokov voči spoločnosti.

Zjednodušené zamestnávanie štátnych príslušníkov tretích krajín

Zamestnávatelia v Slovenskej republike dlhodobo bojujú s problémom nedostatku pracovnej sily vo vybraných profesiách a okresoch. Tento problém riešia najmä zamestnávaním príslušníkov tretích krajín, ktorí sú ochotní v Slovenskej republike pracovať. Avšak zamestnávanie príslušníkov tretích krajín je spojené s časovo a administratívne náročným…

Zmeny v právnej úprave nelegálneho zamestnávania

Podľa právnej úpravy platnej do konca roku 2017 sa nelegálneho zamestnávania dopustil každý, kto využíval fyzickú prácu osoby, s ktorou mal síce založený pracovnoprávny alebo štátnozamestnanecký vzťah, avšak nesplnil si svoju povinnosť v zmysle zákona o sociálnom poistení prihlásiť túto osobu do registra poistencov a sporiteľov starobného…

Nové mzdové zvýhodnenia platia od mája

Novela zákonníka práce zavádza od 1. mája 2018 mzdové zvýhodnenia pre zamestnancov za prácu počas víkendu a zvyšuje sumy mzdového zvýhodnenia za prácu počas sviatkov a za nočnú prácu. Po novom si zamestnanci prilepšia najmenej o 25 % z minimálnej mzdy za hodinu, a to za prácu v sobotu. Najvyššie zvýhodnenie bude mať práca počas sviatkov. To sa…

Nedôvodné zamietanie žiadostí o vydanie povolení na sezónne zamestnanie

Dňa 01. mája 2017 nadobudol účinnosť zákon č. 82/2017 Z. z., ktorým sa transponuje do nášho právneho poriadku smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/36/EÚ z 26. februára 2014 o podmienkach vstupu a pobytu štátnych príslušníkov tretích krajín na účel zamestnania ako sezónni pracovníci a novelizuje zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti…

Potvrdenie o sociálnom zabezpečení vyslaných pracovníkov v Európskej únii

Vnútroštátne súdy môžu v prípade podvodu nezohľadniť potvrdenie o sociálnom zabezpečení vyslaných pracovníkov v Európskej únii

Nelegálne zamestnávanie – „zmierňujúca“ novela

Dlhodobo kritizovaný zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní (zákon č. 82/2005 Z. z. – ďalej len „zákon o nelegálnej práci“) bol nedávno novelizovaný zákonom č. 294/2017 Z. z. a s účinnosťou od 1. januára 2018 by mal priniesť miernejšie dopady na „zábudlivých“ zamestnávateľov.

Konanie v mene zamestnávateľa – poveriť alebo splnomocniť?

Tento článok sa zameriava na v praxi zamestnávateľov frekventovanú otázku, či pre konanie v mene zamestnávateľa v pracovnoprávnych vzťahoch je prípustné použitie inštitútu plnomocenstva podľa Občianskeho zákonníka. Zdá sa, že Ústavný súd Slovenskej republiky vo svojom náleze I. ÚS 155/2017-75 zo dňa 31. augusta 2017 poskytol jednoznačnú odpoveď a…

K monitorovaniu komunikácie z pracovného e-mailu zamestnanca zamestnávateľom

V súčasnosti na pracoviskách dochádza k výraznému prelínaniu súkromnej a pracovnej komunikácie zamestnancov. V pracovných vzťahoch je neraz veľmi obtiažne, ba až nemožné, určiť hranicu medzi komunikáciou zamestnanca, ktorá je súkromná a ktorá, naopak, je pracovná.

Vysielanie zamestnancov do Nemecka na stavebné práce

Vysielanie zamestnancov, predovšetkým v rámci EU, je čoraz aktuálnejšou témou, ktorá má mnoho aspektov a dimenzií. V tomto článku sa venujeme špecifickej situácii – vysielaniu zamestnancov na stavebné práce do Nemecka. Pri tomto type vyslania vznikajú totiž zamestnávateľovi popri „všeobecných“ povinnostiach aj ďalšie, špecifické povinnosti, ktoré…

Mzdové nároky

Odmeňovanie je pre zamestnanca aj zamestnávateľa jednou zo základných a najdôležitejších zložiek vzájomných práv a povinností. Napriek tomu sa v praxi vyskytujú rôzne nedostatky ktoré môžu viesť k súdnym sporom, sankciám od inšpektorátu práce, či až k trestnému stíhaniu.

Predzmluvné vzťahy

Oblasť náboru zamestnancov Zákonník práce upravuje len v parciálnych základných otázkach. V ostatnom ponecháva spôsob výberu zamestnancov na vôli zamestnávateľa. Určité špecifiká ďalej upravuje osobitne vo vzťahu k mladistvým zamestnancom.

Pozor na zamestnancov vašich dodávateľov

Zákonník práce a Zákon o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a Zákon o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov obsahujú úpravu rôznych zodpovedností podnikateľov vo vzťahu k zamestnancom ich zmluvných partnerov – dodávateľov. Od 18. júna sa táto úprava sprísnila a je potrebné na ňu dbať pred prijatím služieb od rôznych tretích…

Vzdelávanie a stabilizácia zamestnancov

Zákonník práce definuje 4 základné formy vzdelávania. Ide o (i) zaškolenie alebo zaučenie zamestnanca vstupujúceho do pracovného procesu, (ii) zvýšenie kvalifikácie nevyhnutnej na riadny výkon práce, (iii) prehĺbenie kvalifikácie zdokonalením už nadobudnutého stupňa vzdelania bez zmeny potrebného stupňa vzdelania, a (iv) rekvalifikácia zamestnanca…

Vysielanie zamestnancov v EÚ po novom

Na čoraz častejší výskyt vysielania zamestnancov v EÚ reagovala Únia smernicou č. 2014/67, u nás implementovanou k 18. júnu 2016 zákonom č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác, vrátane novelizácie Zákonníka práce. Spresňuje sa doterajšia úprava vrátane niektorých výhod pre zamestnancov, súčasne sa však…

Niekoľko poznámok k inšpekciám PMÚ SR s dôrazom na časové obmedzenie poverení na ich vykonanie

Európske aj slovenské právo považuje inšpekcie súťažných orgánov za prípustný nástroj na odhaľovanie protisúťažného konania podnikateľov. V Slovenskej republike je právomoc Protimonopolného úradu SR (ďalej len „PMÚ SR“) vykonávať inšpekcie upravená v § 22a Zákona o ochrane hospodárskej súťaže[1] (ďalej len…